Wytwarzany wodór będzie „zielony”, czyli uzyskiwany w procesie elektrolizy dzięki energii pochodzącej ze słońca
PKP Energetyka ogłosiła przetarg na dostawę kompletu elementów do budowy wodorowego systemu magazynowania energii. Instalacje powstanie obok podstacji w Garbcach w województwie dolnośląskim, gdzie budowana jest także farma fotowoltaiczna mająca zasilać układ do produkcji wodoru. W ten sposób w jednym miejscu będzie wytwarzane, magazynowane oraz spalane ekologiczne paliwo. Energia zostanie wykorzystana w sieci trakcyjnej PKP.
Przeczytaj też: Pierwsza wodorowa lokomotywa od Pesa
Zgodnie z projektem układ będzie umożliwiał odłączanie napełnionych butli z wodorem, dzięki czemu wyprodukowany gaz będzie wykorzystywany także np. do zasilania pociągów PKP Energetyka. Wdrożenie tego rodzaju rozwiązań technologicznych może stanowić kolejny krok w rozwoju polskiej kolei.
Wodór jest paliwem coraz bardziej zauważanym przez europejskich producentów taboru i przewoźników kolejowych. We wrześniu 2021 r. swoją pierwszą wodorową lokomotywę pokazała bydgoska Pesa. Orlen, który ma eksploatować nowy pojazd, zapowiedział już budowę hubu wodorowego we Włocławku.
Przeczytaj też: Orlen zapowiada huby wodorowe w Płocku i Włocławku
Z kolei niemieckie Deutsche Bahn na początku grudnia 2021 r. podpisały z francuską firmą Lhyfe umowę, na mocy której Francuzi wybudują i będą nadzorować eksploatację elektrolizera w Tybindze (południowo-zachodnie Niemcy). Urządzenie ma wytwarzać gaz do napędzania wodorowych lokomotyw niemieckiego narodowego operatora kolejowego. Elektrolizer ma być zasilany wyłącznie prądem z OZE.