Największe polskie firmy wprowadzają u siebie „zielone” praktyki. Dołącza do nich PepsiCo, które wdraża właśnie program pod nazwą Go Green.
Na czym polega Go Green? Zaczyna się od tego, że na biurku każdego pracownika pojawia się bidon oraz list dotyczący tego, jakie nowe zwyczaje w biurze zostaną wprowadzone. Zlikwidowane zostaną np. kosze na śmieci pod biurkami. Zastąpią je zbiorcze, przystosowane do segregowania odpadów.
Pracownicy dowiadują się również, po co firma dokonuje takich zmian. Więcej informacji można znaleźć w filmiku i na naklejonych w biurze wlepkach z ciekawostkami dotyczącymi recyklingu i oszczędności (np. że jeden nieszczelny, lekko kapiący kran powoduje, że w ciągu doby wycieka około 36 litrów wody).
Dodatkowo w biurze PepsiCo pojawiają się dystrybutory z wodą. Pracownicy są zachęcani do tego, by używać bidonów, które dostali i eliminować wykorzystanie butelek PET. Zbędny plastik jest również eliminowany z kantyny i kuchni.
Kolejny obszar działań obejmuje dojazdy do pracy. PepsiCo informuje pracowników o parkingach dla rowerów i stacji dla elektrycznych hulajnóg, a także dodatkowym prysznicu dla wszystkich, którzy po dojechaniu do biura będą chcieli się odświeżyć. W sierpniu za użycie roweru lub hulajnogi dostaną drobne nagrody.
Coca-Cola i PepsiCo należą do największych producentów jednorazowego plastiku na świecie. Porozumiały się w tym roku w sprawie działań, które konieczne są dla ograniczenia negatywnego wpływu ich działalności na środowisko.
– Wszystkich nas niepokoi rosnące zagrożenie ze strony zwiększającej się ilości odpadów i ich destrukcyjnego wpływu na naszą planetę. Jesteśmy obecnie w momencie, w którym musimy położyć większy nacisk na budowanie świadomości tego, w jaki sposób możemy ograniczyć ich negatywne oddziaływanie na środowisko naturalne i niezwłocznie zintensyfikować nasze starania, by zatrzymać ten trend – mówi Anna Daszczyńska, dyrektor personalna w PepsiCo Polska.
– Inicjatywą Go Green chcemy zwiększyć poziom naszej świadomości na temat działań proekologicznych, pokazać, że nie muszą być one trudne i skomplikowane, aby przyniosły rezultaty i finalnie spowodować zmianę naszych codziennych nawyków – dodała.
Jedną z inicjatyw PepsiCo w Polsce jest projekt pod nazwą „Działaj z imPETem”, realizowany wspólnie z trzema innymi producentami opakowań plastikowych oraz Organizacją Odzysku Opakowań REKOPOL. Jego celem jest edukowanie i zachęcanie głównie dzieci i młodzieży oraz ich rodziców do recyklingu i ponownego użycia opakowań z tworzyw sztucznych. Po pierwszym roku działania programu liczba butelek poddanych przetworzeniu w systemie REKOPOL wzrosła o prawie 30 proc., co odpowiada ogólnemu wzrostowi zbiórki i przetwarzania tego surowca w Polsce o ok. 12-14 proc.
Promowanie proekologicznych postaw wspiera również Coca-Cola, która we współpracy z władzami Warszawy postawi 10 automatów do recyklingu butelek. Pierwsze z nich już umieszczono na pl. Bankowym i ulicy Ząbkowskiej.
Warto wspierać wszystkie działania na rzecz mniejszej produkcji i recyklingu jednorazowego plastiku. Jak alarmują naukowcy, jest go w przyrodzie tyle, że zaczynamy go już odnajdywać w jedzeniu i piciu.