Prawie trzy godziny materiałów video, scenariusze lekcji i prezentacje mają pomóc nauczycielom lepiej uczyć o kryzysie klimatycznym. Żeby przygotować ten materiał Ministerstwo Edukacji i Nauki musiało samo odrobić lekcje o klimacie
Po ubiegłorocznej fali krytyki na temat materiałów edukacyjnych o klimacie sygnowanych przez Ministerstwo Edukacji i Nauki (MEN) oraz Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ) do nauczycieli trafił nowy pakiet edukacyjny. Tym razem przygotowanie go powierzono specjalistkom i specjalistom zajmującym się zmianami klimatu zawodowo. Finansowanie przedsięwzięcia zapewnił Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW). Materiały przeznaczono dla nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Do wykorzystania są wykłady video oraz prezentacje bazujące na książce „Klimatyczne ABC”.
Przeczytaj też: Miliardy na autobusy i samochody, zero wsparcia dla rowerów. Polski patent na miasta przyszłości
W wykładach wyjaśniono m.in., jaka jest różnica między efektem cieplarnianym i globalnym ociepleniem czy emisjami bezpośrednimi i pośrednimi. Opisano także konsekwencje zmian klimatu, w tym te psychologiczne.
Resorty klimatu i edukacji zainicjowały ten projekt w kwietniu 2020 roku. Do nauczycieli trafił wówczas materiał edukacyjny, który został skrytykowany przez organizacje prośrodowiskowe oraz naukowców. Pojawiło się w nim wiele mitów dotyczących zmian klimatu.
Materiały @MEN_GOV_PL odnośnie #ZmianKlimatu mną wstrząsnęły i zmieszały: nie takiej #edukacji w czasach #KryzysuKlimatycznego potrzebujemy. #OhMEN https://t.co/tHG5RQDdJY
— Lidia Wojtal (@LidiaWojtal) April 20, 2020
Przeczytaj też: Zamiast walczyć o klimat, walczmy o zdrowie
Twórcy projektu, który właśnie trafił na stronę lekcjezklimatem.pl, namawiają do tego, by po materiały sięgnęli nie tylko nauczyciele geografii. – Edukacja klimatyczna musi łączyć różne dyscypliny nauki (matematykę, fizykę, historię i inne przedmioty). Takie inicjatywy jak „Lekcje z klimatem” są bardzo ważne. Być może interdyscyplinarne podejście do nauki o klimacie stanie się impulsem do przeorganizowania całej nauki w szkole. To na pewno wpłynęłoby pozytywnie na zrozumienie kryzysu klimatycznego, ale i na całą edukację – ocenia Jerzy Rzędowski, nauczyciel historii, prezes fundacji edukacyjnej Praeceptor.
Przeczytaj też: Co Polacy wiedzą o zmianach klimatu?
Widać, że afera z 2020 roku czegoś MKIŚ nauczyła, bo tym razem o przygotowanie wykładów poproszono wysokiej klasy specjalistów, mi.n.: dr Aleksandrę Kardaś, redaktorkę portalu Nauka o klimacie, wykładowczynię Wydziału Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego, dr Magdalenę Budziszewską, psycholożkę z Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego, Zbigniewa Bogdanowicza, ekonomistę i psychologa pracującego w Laboratorium Interaktywnych Technologii w Ośrodku Przetwarzania Informacji – Państwowym Instytucie Badawczym. Webinaria eksperckie, skierowane do nauczycieli, wychowawców i młodzieży prowadzi Anna Grzybowska, nauczycielka geografii. Edukacji na temat zmian klimatu wciąż jest nam potrzeba, nawet wśród członków rządu, którzy mają bezpośredni wpływ na kształt polskiej polityki klimatycznej.