Z początkiem stycznia część sieci handlowych rezygnuje ze sprzedaży „trójek”, czyli jaj pochodzących od kur hodowanych w klatkach
Omlet lub jajecznica na śniadanie? Tak, ale nie z „trójek”. Z początkiem stycznia 2022 r. z polskich sklepów znajdujących się w sieci Biedronka wycofano jajka oznaczone cyfrą „3”. Wcześniej podobne decyzje podjęły hurtownie Makro oraz sieć Netto. Rychłe odstąpienie od sprzedaży „trójek” obiecał też Kaufland. W całej Polsce deklaracje związane z wycofaniem tak oznaczonych jaj złożyło już 150 różnych firm.
Przeczytaj też: OSM Piątnica wprowadza do oferty napoje roślinne
Rusza także nowa kampania Stowarzyszenia Otwarte Klatki pod hasłem: Od 2022 r. nie kupuję „trójek”. Ekolodzy przypominają, dlaczego warto zrezygnować z nabywania tego typu produktów. Co roku tylko w Polsce hodowanych jest prawie 50 mln kur niosek. Nawet 75,5 proc. żyje w ciasnych klatkach. Ptaki nie mogą realizować swoich podstawowych potrzeb, nie mają miejsca, by np. rozprostować skrzydła. Całe życie towarzyszy im ból, ścisk i stres. A przecież kury to inteligentne, ciekawskie i społeczne zwierzęta. To najbardziej okrutny ze wszystkich rodzajów chowu. Pochodzące z niego jajka oznaczane są właśnie numerem „3”.
Każda i każdy z nas może łatwo pomóc zmienić tę smutną dla zwierząt rzeczywistość. Wystarczy, że zamiast „trójek” wybierzesz w sklepie zdrowsze i bardziej ekologiczne jaja oznaczone cyframi „2”, „1” lub „0”. Można też wypróbować roślinne zamienniki jaj, które od dawna są w sprzedaży.
Przeczytaj też: Żywe karpie sprzedawane bez wody to przestępstwo
W Unii Europejskiej przygotowywane są przepisy, które mają uniemozliwić chów klatkowy od 2027 r. Jednak część sieci handlowych i producentów żywności eliminuje nieetyczną żywność ze sprzedaży kilka lat wcześniej. W deklaracjach najczęściej pojawia się 2025 r. Taką datę deklarują Lidl, Aldi, Piotr i Paweł, Auchan i Intermarche. Grycan przestanie stosować „trójki” w 2023 r. Ale 33 firmy już wycofały z produkcji lub sprzedaży jaja klatkowe. Wśród nich są Lubella, Frisco.pl, Colian i Starbucks. W kanapkach, które można kupić w piekarniach Lubaszka czy Putka, także nie znajdziesz już jaj oznaczonych numerem „trzy”. Ze sprzedawanych tam wyrobów cukierniczych takie składniki mają zniknąć do 2025 r.