Instalacja przygotowana przez Lhyfe ma dostarczać 30 ton zielonego wodoru rocznie. Niemieckie koleje pojazdami wodorowymi planują zastąpić 1300 lokomotyw z silnikami diesla
Niemieckie koleje Deutsche Bahn podpisały z francuską firmą Lhyfe umowę, na mocy której Francuzi wybudują i będą nadzorować eksploatację elektrolizera w Tybindze (południowo-zachodnie Niemcy). Urządzenie ma wytwarzać gaz do napędzania wodorowych lokomotyw niemieckiego narodowego operatora kolejowego.
Przeczytaj też: Podróż pociągiem może być naprawdę ekologiczna
Do tego projektu Lhyfe wybrał elektrolizer Green Hydrogen Systems o rocznej zdolności produkcyjnej około 30 ton. Będzie zasilany wyłącznie prądem ze źródeł odnawialnych (wiatr, energia słoneczna i wodna).
Deutsche Bahn w ramach projektu H2goesRail pociągami wodorowymi zastąpi 1300 eksploatowanych obecnie lokomotyw z silnikami diesla. Jesienią ubiegłego roku operator ogłosił, że zamierza tego dokonać we współpracy z Siemensem Mobility. Plan jest zgodny z założeniami niemieckiego rządu, który zapowiedział, że zazieleni sektor transportu, a państwowe koleje osiągną całkowitą neutralność klimatyczną w 2050 r. Lokomotywy elektryczne zasilane są coraz częściej zieloną energią, o czym pisaliśmy już wcześniej.
Przeczytaj też: Program dopłat do stacji ładowania aut na wodór
Francuski dostawca technologii produkcji zielonego wodoru zaznacza, że pomaga realizować projekt H2goesRail poprzez skracanie łańcuchów dostaw gazu bez transportu drogowego. Powstają bowiem lokalne systemy produkcji i dystrybucji wodoru. Lhyfe liczy, że wybuduje około 60 takich instalacji we Francji i za granicą. Pierwszy zakład produkcji zielonego wodoru już działa w Wandei w regionie Kraju Loary.
Także polskie firmy dostrzegają nadchodzące zmiany. We wrześniu swoją pierwszą wodorową lokomotywę pokazała bydgoska Pesa. Orlen, który ma eksploatować nowy pojazd, zapowiedział już budowę hubu wodorowego we Włocławku. A kolejowy transport ma zyskiwać na znaczeniu. Podróże pociągami, na trasach międzynarodowych, mają stawać się opłacalną alternatywą do krótkich lotów. Jednym z założeń nowej strategii mobilności przedstawionej w 2020 roku przez Komisję Europejską jest przywrócenie międzynarodowych połączeń nocnych. To także element propozycji pakietu regulacyjnego Fit for 55.