Partnerzy wspierający
KGHM Orlen Tauron
Orlen: do 2030 r. zbudujemy 50 stacji tankowania wodoru w Polsce. Na początek Wrocław i Katowice

Na realizację pierwszego etapu tego przedsięwzięcia Orlen otrzymał 2 mln euro dofinansowania z UE

Orlen poinformował, że zbuduje trzy ogólnodostępne stacje tankowania wodoru w Polsce. Dwie stacjonarne powstaną we Wrocławiu i Katowicach. Jedna mobilna zostanie umiejscowiona we Włocławku. Prace rozpoczną się na przełomie 2021 r. i 2022 r. Koncern do końca dekady zamierza wybudować w kraju 50 takich obiektów.

Przeczytaj też: Koniec silników spalinowych w 2035 roku?

Stacje będą przystosowane do użytkowania przez wszystkie pojazdy zasilane wodorem – zarówno w standardzie ciśnienia 700 barów dla samochodów osobowych, jak i 350 barów dla autobusów i ciężkiego transportu. Planowana infrastruktura umożliwi tankowanie łącznie ponad 40 autobusów, a także samochodów osobowych i innych pojazdów zasilanych ogniwami wodorowymi. Zapotrzebowanie jednego autobusu na paliwo wodorowe wynosi ok. 30 kg na dzień, co pozwoli na przejechanie ok. 300 km. Pojemność zbiorników samochodów osobowych typu Toyota Mirai wynosi z kolei ok. 5 kg wodoru, dzięki czemu można pokonać prawie 600 km.

Inwestycja powstaje w ramach jednego z największych w kraju projektów związanych z produkcją wodoru „Clean Cities – Hydrogen mobility in Poland (Phase I). Orlen otrzymał na ten cel 2 mln euro dofinansowania z unijnego programu CEF Transport Blending Facility.

Przeczytaj też: Polska zyska nawet 800 mln euro

W Polsce na razie nie ma ani jednej stacji, na której można by tankować autobusy napędzane wodorem. Tymczasem do produkcji wodoru oraz napędzanych nim pojazdów przymierza się coraz więcej firm. Komisja Europejska wybrała fabrykę zielonego wodoru budowaną przez Zespół Elektrowni Pątnów-Adamów-Konin (ZE PAK) do wsparcia w ramach Innovation Fund. ZE PAK otrzyma na ten cel 4,5 mln euro bezzwrotnego dofinansowania. Z biomasy wyprodukuje 700 ton czystego wodoru.

Z kolei, jak informowaliśmy wcześniej, Autosan zaprezentuje swój pierwszy autobus wodorowy.

Unia Europejska przygotowuje przepisy, w myśl których państwa członkowskie będą musiały zbudować punkty tankowania wodoru maksymalnie co 150 km, a punkty ładowania elektrycznego co 60 kilometrów przy większości autostrad.

KATEGORIA
E-MOBILNOŚĆ
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies