Partnerzy wspierający
KGHM Orlen Tauron
Niemcy coraz mocniej stawiają na zielony wodór. Zobacz lokalną inicjatywę Hy-5

Odchodzenie od energii pozyskiwanej z węgla i elektrowni jądrowych trzeba czymś rekompensować. Nasz zachodni sąsiad uważa, że paliwem przyszłości będzie właśnie wodór

W Badenii-Wirtembergii za kilka lat na szynach powinny się pojawić pociągi zasilane wodorem. Najpierw ten wspólny projekt Siemensa i Deutsche Bahn musi przejść fazę testów, ale z czasem może się zamienić w transportową rewolucję. Wygląda na to, że inne niemieckie landy nie chcą się temu biernie przyglądać. Wykorzystując swój potencjał zamierzają zostać wodorową potęgą Europy.

Przeczytaj też: Robert Lewandowski inwestuje w fotowoltaikęi

Brema, Hamburg, Dolna Saksonia, Meklemburgia-Pomorze Przednie i Szlezwik-Holsztyn to kraje związkowe, które w ramach inicjatywy Hy-5 zamierzają promować i rozwijać produkcję zielonego wodoru. Do połowy dekady przewidywana jest instalacja elektrolizerów o mocy aż 500 MW. Urządzenia te rozbijają cząsteczki wody na tlen i wodór pod wpływem energii elektrycznej. Dla porównania można przypomnieć, że kontrolowany przez Zygmunta Solorza-Żaka ZE PAK zakupił jakiś czas temu hydrolizer HyLYZER 1000-30 o mocy 2,5 MW. Pozwoli on produkować tonę wodoru na dobę.

Plany północnych landów są bardzo ambitne, ponieważ za dziesięć lat moc ulokowanych tam elektrolizerów powinna już osiągnąć 5 GW. W serwisie green-news.pl pisaliśmy już, że w tym samym czasie pełną moc (1 GW) powinien osiągnąć zakład w pobliżu portugalskiego portu Sines. Również dla Portugalczyków wodorowa inwestycja jest elementem szerszego planu zakładającego odchodzenie od paliw kopalnych. W północno-zachodnich Niemczech może zostać zrealizowany podobny projekt. BP i Ørsted mogą rozwijać fabrykę czystego wodoru w należącej do BP rafinerii Lingen. Elektrolizery o mocy 50 MW będą w niej zasilane energią z morskich farm wiatrowych.

Przeczytaj też: Volkswagen pracuje nad elektrycznym maluchem dla mas

Niemcy stawiają na wielkoskalowe inwestycje, ale chodzi w końcu o najsilniejszą gospodarkę Europy. Inicjatorzy Hy-5 podkreślają, że posiadają nie tylko dogodne warunki do rozwoju farm wiatrowych na morzu i lądzie, ale też rozbudowany przemysł, czyli odbiorcę energii, wstępne doświadczenie w realizacji projektów wodorowych czy odpowiednią infrastrukturę. Chodzi zarówno o gazociągi, które mogą być wykorzystywane do transportu wodoru, jak i kawerny, czyli naturalną przestrzeń magazynową wewnątrz skał.

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies