To pierwsza w Polsce emisja tego typu firmy spoza sektora bankowego
BNP Paribas poinformował o udziale w ciekawym przedsięwzięciu. Pełnił rolę współorganizatora emisji zielonych obligacji Cyfrowego Polsatu. To pierwszy w Polsce podmiot z sektora niefinansowego, który wyemitował na naszym rynku zielone obligacje denominowane w złotówkach. Emisja otrzymała certyfikat zgodności z Green Bond Principles 2018 poświadczony przez firmę ekspercką Sustainalytics.
Przeczytaj też: Co korporacja może zrobić dla Ziemi? Ograniczyć zużycie jednorazowego plastiku
Pozyskany w ten sposób miliard złotych zostanie przeznaczony na refinansowanie wydatków poniesionych między innymi na modernizację i unowocześnienie infrastruktury telekomunikacyjnej Cyfrowego Polsatu. Chodzi np. o zastąpienie energochłonnych rozwiązań technologii 2G i 3G technologią 4G LTE czy modernizację i zastąpienie przestarzałych elementów infrastruktury stacjonarnej. Tu jako przykład podaje się wprowadzenie światłowodów w miejsce instalacji miedzianej. To przyspieszy transmisję danych i pozwoli zmniejszyć zużycie energii.
BNP wspomina w komunikacie także o inwestowaniu w energooszczędne rozwiązania wspierające systemy chłodzące, inteligentne oświetlenie, magazynowanie energii, wirtualne serwery, systemy uczące się i sztuczną inteligencję. Wszystko to powinno zmniejszyć ślad węglowy telekomunikacyjnego biznesu.
Przeczytaj też: BNP Paribas sfinansował budowę 10 tys. instalacji fotowoltaicznych
Nabywcami siedmioletnich obligacji byli krajowi i zagraniczni inwestorzy instytucjonalni. Znalazły się wśród nich m.in. banki, fundusze inwestycyjne oraz towarzystwa ubezpieczeniowe, ale również Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju, który objął 20 proc. wartości emisji. Obligacje wprowadzono do obrotu w ramach rynku Catalyst prowadzonego przez Giełdę Papierów Wartościowych.
Warto podkreślić, że nie jest to pierwszy „zielony” projekt realizowany przez BNP Paribas. Bank powołał globalny fundusz, który zajmie się „kasowaniem” emisji CO2, powiększył też flotę samochodów hybrydowych. W serwisie green-news.pl mogliście również przeczytać, że instytucja chce nauczyć rolników, jak bronić się przed suszami, a za każdy nowy otwarty przez klientów rachunek osobisty posadzi drzewo.