Legislacja zmienia status quo na rynku opakowań. W momencie dezorientacji, Polski Pakt Plastikowy, bazując na swoim 5-letnim doświadczeniu, towarzyszy swoim członkom w dostosowaniu i adaptowaniu ich strategii. Organizacja wie, że to nie czas pojedynczych muszkieterów, ale na działanie w szerokim partnerstwie – dlatego we czwartek 9.10 podzieli się praktykami i przedstawi nowe cele do 2030 r. Partnerem medialnym wydarzenia jest redakcja Green-news.pl
Jest rok 2020, trwa pandemia, a większość branż wstrzymuje oddech. Jednak sektor opakowań z tworzyw sztucznych właśnie ma swoją rolę do odegrania. Liczba wytwarzanych opakowań rośnie, a z nią problem zanieczyszczenia środowiska. Wytwórcy w znakomitej większości działają w tradycyjnym, liniowym modelu.
Dostrzegające problem firmy i instytucje zrzeszają się parasolem Kampanii 17 Celów i decydują dołączyć do globalnej inicjatywy Fundacji Ellen MacArthur. Tak powstaje Polski Pakt Plastikowy, kolejne ogniwo sieci kilkunastu organizacji działających na sześciu kontynentach. Założenie? Dążenie do przejścia na gospodarkę obiegu zamkniętego w obszarze tworzyw sztucznych, zgodnie z 12. Celem Zrównoważonego Rozwoju – „Odpowiedzialna konsumpcja i produkcja”.
Poszczególne firmy i organizacje obierają cele, które stają się sercem funkcjonowania Paktu. Posłużą one zaadresowaniu potrzeb i wyzwań stojących przed wszystkimi uczestnikami łańcucha wartości opakowań z tworzyw sztucznych.
Dziś, pięć lat później, Polski Pakt Plastikowy to sprawnie działające grono globalnych i polskich firm, które dzielą się praktykami i wypracowują nowe rozwiązania. Ich kluczowym interesariuszem jest środowisko.
Polski Pakt Plastikowy od razu bazował na konkretnych zobowiązaniach firm. Poprzednich 6 celów – w obszarze m.in. redukcji użycia pierwotnych tworzyw sztucznych, edukacji konsumenckiej czy przydatności opakowań do recyklingu – wyznaczono z horyzontem realizacji do 2025 r. Działania trwają, a równocześnie przychodzi moment na wizję do roku 2030.
O tym, co postanowili przedstawiciele blisko 80 zgromadzonych firm i instytucji, co już udało się osiągnąć oraz jakie są wyzwania (i kierunki proponowanych rozwiązań), będzie można usłyszeć na konferencji „Opakowania 2030. Legislacja – nowe rozwiązania – partnerstwo” organizowanej 9 października 2025 r. w hotelu Verte w Warszawie. Zaprasza Polski Pakt Plastikowy, który wytycza ścieżki i inspiruje na krajowym, ale i zagranicznym podwórku.
W programie m.in.:
Pełna agenda i rejestracja: Konferencja Polskiego Paktu Plastikowego 2025 – OPAKOWANIA 2030 - Polski Pakt Plastikowy
Partnerami medialnymi wydarzenia są: ecoekonomia.pl, foodfakty, green-news.pl, opakowania.com.pl, plastech.
Przewidziano część otwartą, w której można będzie usłyszeć o wizji i sposobach Paktu na Redukcję, Cyrkulację i Mobilizację. To doskonała okazja, by poznać z bliska to grono i rozważyć dołączenie do ambitnych, aktywnych firm.