Dzięki najnowszemu programowi w Polsce ma przyspieszyć elektryfikacja transportu ciężkiego
W niedalekiej przyszłości możemy spodziewać się powstania nowej sieci stacji ładowania elektrycznych ciężarówek. Nabór wniosków do programu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ruszył 31 marca 2025 r. i potrwa do końca sierpnia tego roku. Ładowarki nie tylko mają dysponować dużą mocą, ale i będą rozmieszczone strategicznie w pobliżu autostrad i dróg ekspresowych.
Budżet środków do rozdysponowania wynosi miliard złotych. Nowy program dotacji NFOŚiGW przyczyni się do budowy bądź rozbudowy 550 stacji ładowania w ciągu najbliższych trzech lat.
Przeczytaj też: Rewolucyjny, modułowy reaktor jądrowy z pozwoleniem na budowę
Budowa nowych stacji zaplanowana jest w okolicy tras sieci bazowej TEN-T (tras tranzytowych), przy centrach logistycznych i bazach eksploatacyjnych. Celem akcji nie jest tylko sprostanie oczekiwaniom rynku i budowa stacji ładowania dla istniejących ciężarówek elektrycznych. Dotacje mają na celu zachęcanie przedsiębiorstw do zakupu nowych zeroemisyjnych pojazdów dostawczych dzięki szerzej dostępnej infrastrukturze do ładowania.
Promowanie elektryfikacji sektora samochodów ciężarowych i zmniejszanie liczby ciężarówek spalinowych na naszych drogach skutkować ma obniżeniem poziomu emisji CO₂ przez samochody ciężarowe i poprawą jakości powietrza. Polska nie jest nawet na początku drogi elektryfikacji transportu ciężkiego.
Przeczytaj też: Szansa dla polskiego atomu. Nowa ustawa gwarantuje wsparcie w wysokości ponad 60 mld zł
Obecnie po naszych drogach porusza się niewiele samochodów ciężarowych z napędem elektrycznym. Na koniec I kwartału 2025 r. w Polsce było ich zaledwie 231. Jak wylicza Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności, takich pojazdów o wadze poniżej 6 ton było 92, a powyżej 6 ton – 139.
Fot. materiały prasowe Mercedes-Benz