Partnerzy strategiczni
Orlen
Partnerzy wspierający
Tauron
Nowa edycja programu „Czyste Powietrze”. Co się zmienia i na jakie cele można uzyskać dopłatę?

„Czyste Powietrze” to rządowy program dopłat do modernizacji systemów ogrzewania w domach. Akcja wraca w nowej odsłonie, z nowymi, bardziej surowymi wymaganiami, ale także z opcją uzyskania dopłaty jeszcze przed rozpoczęciem prac

Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zbiera wnioski o dofinansowanie od 31 marca 2025 r., a umowy z beneficjantami będą podpisywane nawet do 2030 r. Na dopłaty przeznaczony został budżet 10 miliardów złotych i co najważniejsze – są one bezzwrotne.

Trzy poziomy dopłat

Wysokość dopłaty uzależniona jest od dochodu wnioskodawcy i podzielona na trzy poziomy:

Poziom podstawowy – do 40 proc. kosztów inwestycji
Dochód roczny nieprzekraczający 135 tys. zł

Poziom podwyższony – do 70 proc. kosztów inwestycji
Dochód miesięczny:
• do 2 250 zł/os. w gospodarstwie wieloosobowym
• do 3 150 zł w gospodarstwie jednoosobowym
• lub prowadzenie działalności gospodarczej z rocznym przychodem poniżej czterokrotności minimalnego wynagrodzenia

Poziom najwyższy – do 100 proc. kosztów inwestycji
Dochód miesięczny:
• do 1 300 zł/os. w gospodarstwie wieloosobowym
• do 1 800 zł w gospodarstwie jednoosobowym
• lub działalność gospodarcza z rocznym przychodem poniżej 12-krotności minimalnego wynagrodzenia
• lub zapotrzebowanie na energię cieplną budynku przekraczające 140 kWh/m²/rok.

Kto może starać się o dofinansowanie?

Dotacja jest dostępna dla właścicieli i współwłaścicieli domów jednorodzinnych, którzy są właścicielami budynku od co najmniej 3 lat. Wyjątkiem jest sytuacja, w której osoba weszła w posiadanie budynku w ramach spadku, wówczas kryterium czasowe nie obowiązuje. Dofinansowanie można otrzymać tylko dla jednego budynku będącego w naszym posiadaniu. Ponadto musi on mieć pozwolenie na budowę wydane najpóźniej 31 grudnia 2020 r.

Przeczytaj też: Ekologiczna współpraca międzynarodowa w rejonie Bałtyku

Warunkiem uzyskania dopłaty jest wykonanie audytu energetycznego budynku przed rozpoczęciem modernizacji oraz uzyskanie świadectwa charakterystyki energetycznej po jej zakończeniu. Audyt i świadectwo również podlegają dofinansowaniu przez państwo, w zależności od poziomu dotacji:

Poziom dotacji Audyt Świadectwo energetyczne
Podstawowy 480 zł 160 zł
Podwyższony 840 zł 280 zł
Najwyższy 1 200 zł 400 zł

Audyt powinien zawierać listę niezbędnych prac prowadzących do poprawy efektywności energetycznej budynku.

Dopłaty obejmują m.in. zakup ekologicznego źródła ciepła (pompy ciepła, kotła na biomasę), ocieplenie budynku, wymianę drzwi i okien, czy modernizację systemu grzewczego. Przy podstawowym poziomie dofinansowań można otrzymać maksymalnie 12,6 tys. zł na pompę ciepła, 8,2 tys. zł na kocioł na pellet, 100 zł za metr kwadratowy ocieplenia ścian, czy 1000 zł za metr kwadratowy energooszczędnych drzwi.

Dokładną listę dotowanych działań i zakupów można znaleźć na oficjalnej stronie programu.

Czemu służy akcja?

Projekt ma na celu przyspieszyć i ułatwić proces termomodernizacji gospodarstw domowych poprzez wymianę mniej wydajnych źródeł ogrzewania na nowe, bardziej ekologiczne. Takie działanie poprawi efektywność energetyczną budynków.

Prefinansowanie – do 35 proc. kwoty w formie zaliczki

Dopłatę, poza tradycyjnym dofinansowaniem po zakończeniu modernizacji, można uzyskać na zasadzie zaliczki, przed rozpoczęciem prac remontowych. Prefinansowanie jest dostępne dla podwyższonego i najwyższego poziomu dofinansowania. Można otrzymać zaliczkę w wysokości do 35 proc. kwoty potrzebnej na modernizację.

Przeczytaj też: Warszawskie metro staje się źródłem ciepła dla stolicy

Wnioski rozpatrywane będą przez Wojewódzkie Fundusze Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, a co za tym idzie dokumenty należy składać do WFOŚiGW właściwego dla lokalizacji budynku. Do wniosku należy również dołączyć fakturę wystawioną przez wykonawcę.

Kim są operatorzy programu?

Nowością w tegorocznej formie programu jest wprowadzenie operatorów. Są nimi gminy, których obowiązkiem będzie pomoc przy wypełnianiu wniosków, wsparcie przy realizacji projektu oraz jego rozliczaniu. Gminy są również pośrednikami przy składaniu wniosków o dofinansowanie z prefinansowaniem.

Jak złożyć wniosek?

Wniosek o dopłatę należy złożyć poprzez Generator wniosków. Wnioski oraz inne niezbędne dokumenty należy złożyć do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej odpwiedniego dla województwa, w którym znajduje się budynek.

Instrukcję wypełniania i składania wniosku oraz wszystkie niezbędne dokumenty znaleźć można na stronie programu.

Szczegóły składania wniosków dostępne są na stronie kampanii.

Fot. gov.pl

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies