Lekka, mała i niezwykle pojemna – taka, według zapewnień producenta, ma być nowa bateria rowerowa Power2Ride RB-900, zaprojektowana przez polskich inżynierów z grupy BMZ
RB-900 ma być wykorzystywana w rowerach górskich, trekkingowych oraz miejskich. Deklarowany przez BMZ zasięg, czyli dystans, na jakim bateria będzie wspomagać nasze mięśnie, waha się od 100 do 250 kilometrów. Odległość zależy od rodzaju roweru, jakości nawierzchni oraz stylu jazdy.
Nowa konstrukcja ma ważyć 3,8 kg, co czyni ją jedną z lżejszych baterii rowerowych na rynku – dla porównania, tego typu akumulatory zwykle ważą od 2,5 do 7 kg. RB-900 oferuje pojemność energetyczną 860 Wh, co przekłada się na gęstość 226 Wh/kg. Producent zapowiada, że będzie to najbardziej wydajna bateria rowerowa na świecie.
Przeczytaj też: Polki i Polacy przesiadają się na rowery
RB-900 ma być dostępna z dwoma wersjami złączy ładowania – użytkownik będzie mógł wybrać ładowanie przez port USB-C lub szybką ładowarkę BMZ (prędkości ładowania nie zostały jeszcze ujawnione). Bateria będzie miała modułową konstrukcję, ułatwiającą montaż i ewentualną wymianę ogniw. Zostanie dostosowana do ram karbonowych i aluminiowych, a producent przewiduje różne warianty instalacji: od góry ramy, od dołu lub wsuwane do wnętrza rury.
BMZ zapowiada, że dostępne będą dwie wersje złączy do ładowania baterii – do wyboru przy zakupie. Klienci otrzymają możliwość naładowania systemu przez port USB-C bądź, opcjonalnie, będą mogli wybrać ładowanie autorską szybką ładowarką. Na razie nie są znane prędkości ładowania.
Konstrukcja baterii ma być modułowa, dzięki czemu montaż ogniw oraz ich wymiana mają być łatwiejsze. Sama konstrukcja ma być dostosowana do ram karbonowych i aluminiowych. Przewidywane warianty instalacji baterii to: od góry ramy, od dołu bądź wsuwana w rurę ramy. Rozpoczęcie produkcji planowane jest na drugi kwartał 2026 roku. Producent zapowiada wyprodukowanie 50 tys. sztuk baterii tylko w przyszłym roku.
Przeczytaj też: Toyota planuje zwiekszyć zasięg aut elektycznych nową baterią
Rozpoczęcie produkcji zaplanowano na drugi kwartał 2026 roku. W pierwszym roku działalności BMZ chce wyprodukować 50 tys. egzemplarzy nowej baterii. RB-900 będzie wytwarzana w gliwickiej fabryce BMZ, otwartej w 2017 roku.
BMZ Poland to część niemieckiej grupy BMZ The Innovation Group – największego producenta baterii litowo-jonowych w Polsce. Firma ma w swoim portfolio akumulatory do rowerów, skuterów, autobusów oraz urządzeń codziennego użytku, takich jak narzędzia ogrodowe.
Fot. BMZ Poland