Gdzie najmniej zapłacimy za ładowanie auta elektrycznego? Różnice w stawkach są duże w zależności od operatora. Warto też poszukać promocji
Styczeń 2025 r. przynosi stabilne ceny na rynku ładowania samochodów elektrycznych, mimo że świąteczne promocje już się zakończyły. Orlen Charge po obniżce cen w grudniu wrócił do standardowych stawek, natomiast Budimex Mobility zrewidował cennik, podnosząc ceny wolnego ładowania AC (mocą do 22 kW) o kilka procent, do poziomu 1,91-2,74 zł/kWh. Z drugiej strony, ładowanie szybkie (DC) w tej sieci stało się znacznie tańsze – spadło do 2,29-2,58 zł/kWh.
Przeczytaj też: Trump chce odwrócić losy sektora energii w USA i na świecie
Tesla Supercharger także wprowadziła drobne zmiany, obniżając ceny na stacji w Gliwicach do 1,60 zł/kWh. W innych lokalizacjach koszt ładowania oscyluje między 1,70 a 1,90 zł/kWh, w zależności od pory dnia.
Rozpiętość stawek poszczególnych operatorów jest duża. W przypadku najczęściej wykorzystywanych ładowarek AC, ceny kształtują się od 1,59 zł w Lidlu, do nawet 2,74 zł/kWh we wspomnianym Budimeksie. Różnica wynosi więc ponad 70 proc. Przyjmując, że mniejszy samochód elektryczny zużywa 15 kilowatogodzin prądu na każde 100 kilometrów, koszt przejechania tego odcinka może wynosić 23,85-41,1 zł. Dla porównania nowoczesny samochód benzynowy o podobnej klasie, spalając 5,5 litra benzyny na 100 km, ten sam dystans przejedzie za niecałe 35 zł. Zatem w obecnych warunkach rynkowych auto elektryczne można zasilać taniej niż spalinowe, jeśli korzysta się ze stacji ładowania w najtańszych sieciach i promocji.
Ekoen jako jeden z pierwszych operatorów wprowadził od 1 stycznia 2025 r. dynamiczne stawki, uzależnione od lokalizacji, dnia tygodnia i pory dnia. Najniższa cena ładowania wynosi 1,59 zł/kWh, co czyni Ekoen liderem w kategorii cenowej. GreenWay Polska natomiast oferuje zimowe bonusy: od 20 stycznia do 28 lutego 2025 r. klienci mogą otrzymać 15 lub 30 kWh darmowej energii w ramach planów abonamentowych.
Promocje oferowane przez operatorów, takie jak vouchery i rabaty, umożliwiają dodatkowe oszczędności. Horyzont EV i GO+EAuto we współpracy z Fundacją EV Klub Polska oferują odpowiednio 10 zł miesięcznie oraz 10 proc. zniżki na wszystkie sesje ładowania. Rejestracja w Klubie oraz wykupienie dostępu Premium za 99 zł rocznie pozwala na korzystanie z tych bonusów.
Przeczytaj też: Już prawie jedna trzecia energii w Polsce jest z OZE
Jak wynika z danych Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności, pod koniec grudnia 2024 r. w Polsce funkcjonowało łącznie 8,7 tys. ogólnodostępnych punktów ładowania pojazdów elektrycznych. Z tego 31 proc. stanowiły szybkie punkty ładowania prądem stałym (DC), a 69 proc. – wolne punkty prądu przemiennego (AC). Tymczasem samochodów elektrycznych z napędem elektrycznych na polskich drogach było 141,5 tys. Z tego w pełni elektrycznych aut osobowych (BEV, ang. battery electric vehicles) było 72,6 szt., a doładowywanych z gniazdka hybryd typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) – 68 866 szt.
Ranking cen ładowania jest co miesiąc publikowany przez Fundację EV Klub Polska oraz Kampanię elektromobilni.pl. Dane o cenach pochodzą od operatorów, którzy uczestniczą w projekcie.