Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności zatwierdził najważniejszy składnik zamienników jajek Just Egg. Niebawem produkty Eat Just trafią także na Polski rynek
Roślinne zamienniki kurzych jaj do niedawna znane były głównie w USA. Tam produkty Just Egg są dostępne w większych sieciach handlowych. Lista miejsc na świecie, w których są sprzedawane, stale się powiększa. Teraz foodtech ma na celowniku Europę. Jednak firma musiała czekać na zgodę Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA). Dlaczego? W swoich produktach wykorzystuje składnik uprawiany głównie w Afryce i Chinach. Nie jest kontrowersyjny, bo chodzi o białko fasoli mung.
– Wprowadzenie Just Egg do sprzedaży w Europie i trafienie do milionów klientów wybierających zdrowsze i przyjaźniejsze dla środowiska jedzenie, będzie krokiem milowym dla naszej firmy – mówi założyciel i dyrektor zarządzający Eat Just, Josh Tetric.
Przeczytaj też: Czy za badaniami promującymi mięso stoją wielkie koncerny mięsne?
Firma ma ambicje stać się najpopularniejszym dostawcą zamienników jaj kurzych na świecie. Wegańska alternatywa zyskuje sympatię zarówno szefów kuchni, jak i zwykłych roślinożerców. Zdobywa popularność w RPA, Kanadzie, Chinach czy Korei Południowej. Zamiennik jest tańszy, ma mniejszy wpływ na środowisko niż tradycyjne jaja i jest bezpieczniejszy. Nie ma mowy o zakażeniu się chorobą odzwierzęcą podczas jego produkcji, transportu czy magazynowania.
Nowatorskie białko roślinne będące głównym składnikiem Just Egg zostało poddane przeglądowi EFSA. To otwiera drzwi produktom na jego bazie w Europie. Można się spodziewać, że zobaczymy je na półkach w połowie 2022 roku. W Europie dystrybucją produktów ma się zająć włoska Grupa Eurovo.
Przeczytaj też: Wegański Majonez Kielecki wchodzi w nową niszę
Just Egg jest oferowany w formie, którą można upiec w tosterze lub gofrownicy. Jest też wariant płynny do omletów, ciast, zapiekanek i jajecznicy. 150 g bezjajecznej jajecznicy na bazie produktu zapewnia niemal taką samą ilość białka, co tradycyjna potrawa.
Eat Just w 2020 roku zawiązał współpracę z Sodexo, co daje mu dostęp do 75 mln klientów każdego dnia i obecność w takich miejscach jak stołówki i bufety na uczelniach czy w biurowcach.
Startup powstał w 2011 roku. Główną siedzibę ma w San Francisco a przedstawicielstwa w Szanghaju i Singapurze. W obszarze zainteresowań firmy są nie tylko zamienniki jajek, ale także mięsa drobiowego. W 2020 roku w Singapurze jedna z restauracji wprowadziła do menu potrawę na bazie komórkowego mięsa kurczęcego pochodzącego z laboratoriów Eat Just. Mięso komórkowe tego producenta występuje w Azji pod nazwą Good Meat. Startup oferuje też bezjajeczny majonez.