„Zielone” tematy zagościły w świadomości Polaków już na dobre. Ogromna większość badanych byłaby skłonna zrezygnować np. z plastikowych butelek
Ostatnie lata przynoszą szybkie zmiany w nastawieniu Polek i Polaków wobec kwestii związanych z ekologią. Zaledwie pięć lat temu po raz pierwszy do debaty publicznej przebił się temat smogu. Potem przyszła pora na dyskusje o segregacji odpadów, wycinaniu drzew czy o katastrofie klimatycznej. Z dzisiejszej perspektywy w tych kilka lat przenieśliśmy się do całkiem innej epoki.
Przeczytaj też: Człowiek odpowiada za globalne ocieplenie. Naukowcy bez złudzeń
Postrzeganie spraw środowiska i klimatu monitoruje zajmująca się obsługą płatności firma Blue Media. Z jej najnowszego raportu wynika, że „zielone” tematy zagościły w świadomości Polaków już na dobre. Trzy czwarte respondentów – dokładnie tyle samo, ile rok temu – podziela zdanie, że na świecie mamy do czynienia z kryzysem klimatycznym. Znaczna większość naszego społeczeństwa sama wychodzi z inicjatywą i podejmuje działania proekologiczne, choć tylko jedna piąta badanych wierzy, że sytuacja poprawi się na przestrzeni kolejnych 20 lat – wynika z przeprowadzonego dla Blue Media badania „Postawy ekologiczne Polek i Polaków”.
Badanie pokazuje również, że jesteśmy coraz bardziej świadomi tego, że produkowanie zbyt dużej ilości odpadów stało się realnym problemem. Konsumenci wydają się być otwarci na alternatywne rozwiązania, a producenci starają się sprostać ich oczekiwaniom.
Na co jeszcze wskazują wyniki badania?
Przeczytaj też: Chodząc po lesie karmimy mózg. Najbardziej korzystają dzieci
Jednym z rozwiązań pomocnych w walce z rosnącą górą plastikowych śmieci jest wprowadzenie systemu kaucyjnego. W porównaniu do wielu europejskich krajów, nie jest on w Polsce obowiązkowy. Tymczasem aż 85 proc. badanych deklaruje, że byłoby gotowych zrezygnować z plastikowych opakowań napojów na rzecz szklanych butelek, gdyby system ich odbioru był wygodny.
Z pełnymi wynikami badania „Postawy ekologiczne Polek i Polaków” zapoznasz się pod tym linkiem.