Pozyskane pieniądze będą przeznaczone m.in. na transformację transportu publicznego w Łodzi
Łódź postanowiła wyróżnić się na tle innych samorządów – jest pierwszym polskim miastem, które zdecydowało się na emisję zielonych obligacji. Ich wartość to 50 mln zł, przy całej emisji wynoszącej 418 mln zł. Miasto wspierają w tym projekcie Pekao oraz DNB Bank Polska – specjalistyczny bank korporacyjny obsługujący duże przedsiębiorstwa i sektor publiczny.
Przeczytaj też: Ile mikroinstalacji Tauron przyłączył do sieci w pierwszym półroczu?
Czym zielone obligacje różnią się od tych tradycyjnych, emitowanych też przez inne miasta? Przede wszystkim celem emisji – pozyskane w ten sposób pieniądze mają pozytywnie wpływać na środowisko naturalne. Zielone obligacje mogą sfinansować m.in. instalacje wykorzystujące źródła energii odnawialnej, zielone budownictwo, ochronę bioróżnorodności, zrównoważone gospodarowanie zasobami wodnymi i ściekami czy ekologiczny transport publiczny. Na realizację dwóch ostatnich celów swoje pieniądze zamierza wydać Łódź.
Justyna Białczak z DNB Bank Polska przekonuje, że Łódź spełnia rekomendacje dotyczące emisji zielonych obligacji, czyli Green Bond Principles. Strony biorące udział w projekcie podkreślają, że, miastu zależy na tym, by dla wszystkich było jasne, na co wydawane są pieniądze, dlatego wszystkie działania przedstawione zostaną w formie raportu dostępnego dla mieszkańców i inwestorów. Eksperci wywodzącego się z Norwegii banku wskazują jednocześnie, że śladem Łodzi powinny iść kolejne miasta i samorządy.
Przeczytaj też: Fotowoltaika dla domu. Zobacz nową ofertę PGNiG
W serwisie green-news.pl możesz przeczytać, że w Łodzi zorganizowano konkurs, w którym przedsiębiorcy mogli wygrać elektryczne rowery cargo Urban Arrow. To wspólna akcja fundacji Normalne Miasto – Fenomen, firmy Veolia Łódź oraz urzędu miasta. Władze Łodzi wyłożyły też pieniądze na rozwój ogrodów, także tych prywatnych. Dzięki inicjatywie ZazieleniaMY mieszkańcy mogą się starać o środki na rabaty i trawniki. Maksymalne dofinansowanie sięga 20 tys. zł. Miejscowość bierze też udział w programie „Green City”, rozwijanym przez InPost.