Osoby starsze nie chcą rezygnować z nowinek technologicznych, ale jednocześnie zależy im na środowisku
Zachowania proekologiczne wielu osobom kojarzą się z młodszym pokoleniem. Spora w tym zasługa Grety Thunberg i jej rówieśników ostrzegających przed katastrofą klimatyczną. Jednak taka postawa nie jest obca także seniorom. Często ma ona inne podłoże, lecz efekt jest ten sam: ważną rolę odgrywa idea zero lub less waste. Doskonale widać to na przykładzie sprzętu RTV i AGD – osoby starsze nie chcą go wymieniać zbyt często, zależy im na możliwości naprawy.
Przeczytaj też: Ikea niczym komis meblowy
Takie wnioski płyną m.in. z badania Seniorów sposób na „COŚ się zepsuło”, przeprowadzonego wśród osób 60+. Z raportu wynika, że tylko w ostatnim roku 30 proc. seniorów kupiło nowe urządzenia. Połowa z nich zadeklarowała, że zakup był podyktowany awarią starszego sprzętu i niemożnością jego naprawienia. Jednocześnie ponad dwie trzecie tej grupy wskazało, że zakup nowego produktu był znaczącym wydatkiem. Ankietowani woleliby naprawić zepsute urządzenia.
Naprawa starszego sprzętu w rozsądnej cenie byłaby zatem dobra i dla kieszeni seniorów, i dla planety. Niestety, producenci wciąż stosują rozwiązania, które to utrudniają lub całkowicie uniemożliwiają. Nierzadko taniej jest po prostu kupić nowy sprzęt. A to wiąże się z większymi emisjami i wzrostem zużycia surowców. Finalnie także z powiększeniem ilości wygenerowanych przez nas śmieci.
Przeczytaj też: Niemcy radykalnie przyspieszają w polityce klimatycznej
Raport stanowi część kampanii, z którą Tauron chce dotrzeć do seniorów i ich rodzin. Jej kolejnym elementem jest poradnik dotyczący m.in. usług serwisowych. Dostęp do nich powinien ułatwić życie osobom starszym i ich krewnym. Bo to do bliskich seniorzy zwracają się dzisiaj najczęściej z prośbą o pomoc w przypadku awarii urządzeń domowych. Dlatego abonament na usługi serwisowe świadczone w pakiecie z prądem lub gazem może się okazać przydatny.
W serwisie green-news.pl znajdziesz informację o innym poradniku przygotowanym przez Taurona, a dotyczącym fotowoltaiki. Zebrano w nim sto pytań zadawanych przez osoby zainteresowane mikroinstalacją słoneczną i z pomocą ekspertów udzielono odpowiedzi. Poruszone zagadnienia związane są z kwestiami technicznymi, prawnymi czy finansowymi. W specjalnym ebooku można też znaleźć omówienie ofert dostępnych na rynku.