Kobiety w Polsce są bardziej przekonane do idei less waste. Na razie do działania zachęca nas głównie chęć oszczędzania
W połowie marca kolejny raz będziemy obchodzić Światowy Dzień Konsumenta. Z tej okazji warto zadawać pytania nie tylko o nasze prawa, ale też obowiązki – m.in. wobec środowiska naturalnego. Nie jest tajemnicą, że konsumpcjonizm stał się dla niego poważnym obciążeniem, wiąże się z nadmiernym wykorzystaniem paliw kopalnych, emisją CO2 oraz produkcją masy odpadów. Dlatego warto promować idee takie jak ponowne wykorzystanie przedmiotów oraz less waste.
Przeczytaj też: Koniec z przywilejami dla kierowców, najważniejsi są piesi
Z badania Barometr Providenta wynika, że zasada less waste, która polega na redukcji ilości wytwarzanych odpadów, jest Polakom coraz bliższa: ponad 62 proc. respondentów w ubiegłym roku oddało lub sprzedało niepotrzebny przedmiot. Takie działania podjęło prawie 70 proc. kobiet oraz 54 proc. mężczyzn.
Blisko 43 proc. wszystkich ankietowanych przyznało z kolei, że kupiło rzeczy z drugiej ręki. Także i w tym przypadku widoczne są różnice, gdy spojrzymy na płeć respondentów: ponad 45 proc. pań deklaruje, że w ubiegłym roku kupiło coś używanego (15 proc. decydowało się na to częściej niż na zakup nowego produktu). Wśród panów te odsetki wyniosły odpowiednio prawie 40 proc. oraz blisko 11 proc.
Przeczytaj też: Miasto zakazało budowania nowych stacji benzynowych
Używane rzeczy najczęściej sprzedają lub oddają osoby w wieku od 35 do 44 lat (deklaruje to ponad 70 proc. ankietowanych w tej grupie). Kupują je przede wszystkim osoby młodsze, w wieku 25-34 lata (58 proc. zrobiło to w ciągu ostatniego roku). Blisko 84 proc. osób przy zakupie zwraca uwagę głównie na cenę produktu. Jakość jest ważna dla 81 proc. ankietowanych.
Nie dziwi rola czynnika ekonomicznego w dawaniu produktom drugiego życia, ale warto zwrócić uwagę, że decydujące się na to osoby myślą też o poszanowaniu planety. Ponad 14 proc. respondentów sprawdza, czy opakowanie nadaje się do recyklingu, niewiele mniej zwraca uwagę na wizerunek producenta. Około 7 proc. kieruje się ekologicznymi działaniami firmy. Karolina Łuczak, rzeczniczka Provident Polska, stwierdza wprost, że buszowanie po second-handach jest nie tylko sposobem na ograniczenie wydatków, ale też jest wyrazem troski o środowisko.