Według danych z Ewidencji Infrastruktury Paliw Alternatywnych w marcu br. Polska osiągnęła próg 1000 lokalizacji, w których można naładować samochód na prąd. To dobra prognoza na ten rok, ale na mapie wciąż są białe plamy
Ewidencja Infrastruktury Paliw Alternatywnych (EIPA) zlicza wszystkie stacje i punkty ładowania pojazdów elektrycznych, które spełniają ustawową definicję infrastruktury publicznej. Oznacza to, że urządzenia zebrane w tabeli nie znajdują się na zamkniętych, prywatnych terenach. Trafiają na listę stacje niezależnie od tego, czy za ładowanie w nich płacimy, czy nie. Dane za marzec mogą nastrajać pozytywnie. W Polsce jest już ponad 1200 stacji ładowania (ponad 2500 punktów) w ponad 1000 lokalizacji.
W ciągu pierwszych dwóch miesięcy 2021 r. przybyło prawie 280 lokalizacji. W analogicznym czasie w 2020 roku dynamika była znacznie słabsza. Wtedy udostępniono w ciągu całego pierwszego kwartału nieco ponad 100 nowych lokalizacji. Choć przyspieszenie rozwoju infrastruktury do ładowania cieszy, to wciąż na mapie Polski są białe plamy, w których użytkownicy aut elektrycznych zwyczajnie nie mają jak zasilać pojazdów. Takie miejsca to środkowa część województwa zachodniopomorskiego, północne i południowe obszary województwa podlaskiego i południowa część woj. warmińsko-mazurskiego.
Przeczytaj też: Brudna ropa vs. zielone baterie. Nowy raport T&E
EIPA może być użytecznym narzędziem dla planujących podróże samochodami elektrycznymi. Jest to rejestr publiczny, prowadzony przez Urząd Dozoru Technicznego. Znajdują się w nim współrzędne stacji ładowania samochodów elektrycznych oraz rejestr i współrzędne publicznych punktów tankowania sprężonego gazu ziemnego (CNG) i skroplonego gazu ziemnego (LNG) wraz z bieżącą informacją czy urządzenie jest wolne czy zajęte, nazwą operatora i kosztem usługi. Można też na stronie EIPA prześledzić sumarycznie zebrane dane dotyczące sesji ładowania w ciągu ostatnich 48h.
Przeczytaj też: Takie objawy to może być alergia na smog
Według najnowszych danych opublikowanych przez Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar w Polsce jest 10 377 samochodów całkowicie elektrycznych i 11 632 hybrydy plug-in. Najwięcej aut zarejestrowanych jest w Warszawie (niemal połowa). W Polsce na e-auta decydują się przede wszystkim firmy. Według opublikowanego w marcu 2017 roku Planu rozwoju elektromobilności na koniec 2020 roku powinno być w Polsce 6400 punktów ładowania. 6000 wolnych (AC) i 400 szybkich (DC). Niestety oba rodzaje punktów nie są w EIPA wyraźnie zazaznaczone i zsumowane. Pewne jest jednak to, że punktów szybkich więcej niż 400.