Transformacja energetyczna przewiduje także przekwalifikowanie pracowników sektora wydobywczego
Zespół Elektrowni Pątnów-Adamów-Konin oraz Esoleo z Grupy Polsat ogłosiły kilka dni temu plany budowy farmy fotowoltaicznej o mocy 70 MW. Projekt powinien być zrealizowany w ciągu roku, a wartość podpisanej umowy to blisko 164 mln zł. Z informacji zdobytych przez green-news.pl wynika jednak, że to tylko pierwszy etap inwestycji, a docelowo powstać mogą elektrownie słoneczne o łącznej mocy nawet 250 MW.
Przeczytaj też: Były udziałowiec Enei uruchomił pływającą farmę fotowoltaiczną
Planowana inwestycja będzie realizowana na obszarze 100 ha w gminie Brudzew. Wcześniej działania tam kopalnia odkrywkowa węgla brunatnego Adamów. Co ciekawe, w realizację przedsięwzięcia zaangażowano lokalne firmy oraz osoby, które wcześniej pracowały przy wydobyciu węgla. Przykładem Przedsiębiorstwo Remontowe PAK Serwis, które za sprawą tego projektu powinno zdobyć kwalifikacje i doświadczenie umożliwiające realizację kolejnych inwestycji PV. Tym samym ludzie, którzy jeszcze niedawno byli zatrudnieni w segmencie wydobywczym, przechodzą na zieloną stronę mocy. Przykład godny uwagi przy opracowywaniu planu wygaszania polskiego górnictwa.
Na terenie Elektrowni Konin ZE PAK wybudował centrum szkoleniowe OZE. Umożliwia ono pracownikom sektora energetyczno-węglowego zdobycie nowych kwalifikacji zawodowych. To oczywiście element szerszej transformacji energetycznego biznesu Zygmunta Solorza. W serwisie green-news.pl pisaliśmy już, że za kilka miesięcy pracę zakończy kopalnia Adamów. Z czasem ZE PAK całkowicie pożegna się z węglem i tym samym prawdopodobnie polskim liderem transformacji energetycznej.
Przeczytaj też: Chiny ogłaszają swój cel neutralności klimatycznej
Alternatywę brudnego biznesu stanowić będą właśnie odnawialne źródła energii, a także projekty wodorowe. Część tej układanki stanowi marka Esoleo, za pośrednictwem której Polsat chce realizować zielone projekty. Mowa m.in. o sprzedaży paneli słonecznych oraz ich instalowaniu. Kompleksowa usługa dotyczyć będzie zarówno konsumentów indywidualnych, jak i biznesu. Przedsmak działań w tym drugim segmencie stanowi inwestycja w Wielkopolsce.