Do 2030 roku Orlen zainwestuje ponad 25 mld zł w projekty, które umożliwią redukcję oddziaływania na środowisko i otwarcie na nowe modele biznesowe
Orlen pod sterami Daniela Obajtka przygotował na środę 9 września prawdziwą zieloną niespodziankę. Składa deklarację, że do 2050 roku osiągnie zerową netto emisję CO2. Dołącza tym samym do takich paliwowych potentatów, jak BP, Shell czy hiszpański Repsol.
Plan dążenia do radykalnej reducji CO2 można było w ostatnim czasie wyczytać między słowami przedstawicieli Orlenu. Deklarowano m.in., że przykładem spółki, z jaką chce porównywać się PKN, będzie hiszpański Repsol (pisałam o tym tutaj). A to właśnie Hiszpanie stali się pierwszym europejskim koncernem paliwowym, który zapowiedział dążenie do pełnej neutralności klimatycznej (szczegóły – tutaj).
Przeczytaj też: Światowe koncerny paliwowe wkraczają na zieloną ścieżkę
Teraz znamy więcej szczegółów: Orlen deklaruje cel osiągnięcia neutralności emisyjnej w 2050 roku. W ramach dochodzenia do tego celu, do 2030 r. zamierza o 20 proc. zredukować CO2 z obecnych aktywów rafineryjnych i petrochemicznych oraz o 33 proc. ściąć emisję CO2 w przeliczeniu na każdą megawatogodzinę produkowanej energii elektrycznej. Strategia dążenia do neutralności emisyjnej oparta jest na czterech filarach: efektywności energetycznej produkcji, zeroemisyjnej energetyce, paliwach przyszłości oraz zielonym finansowaniu.
– Zaprezentowana przez nas strategia neutralności emisyjnej to przełomowy dokument, definiujący nasze podejście do biznesu w kolejnych dekadach. Globalna transformacja energetyczna, która dzieje się na naszych oczach, jest olbrzymią szansą rozwojową dla Europy Środkowej. Jako największa firma w regionie chcemy jeszcze mocniej angażować się w ten proces i mamy ku temu silne podstawy – wyjaśnia Daniel Obajtek przypominając, że w ostatnich latach PKN intensywnie pracował nad rozwojem nowych obszarów biznesowych. Jest też liderem konsolidacji polskiego sektora energetyczno paliwowego.
Do 2030 roku koncern zainwestuje ponad 25 mld zł w projekty, które umożliwią redukcję oddziaływania na środowisko i otwarcie na nowe modele biznesowe. Już teraz regularnie informujemy w green-news.pl o zangażowaniu Orlenu w morskie farmy wiatrowe czy fotowoltaikę. Inwestycji w OZE zdecydowanie będzie przybywać.
Przeczytaj też: Orlen i PGNiG razem zbudują blok gazowy w Ostrołęce
Na czas publikacji swoich planów w zakresie redukcji emisji PKN Orlen zmienił logotyp na zielony. Wyjaśniłam sprawę – rebrandingu nie będzie, na stacjach benzynowych nadal dominować będzie biało-czerwona szata graficzna. Jednak logo na zielonym tle będziemy widywać częściej, bo zostało dodane jako element oficjalnej identyfikacji wizualnej koncernu.