Niestety, na razie stolica nie planuje instalować superszybkich stacji ładowania
Minimum 1000 punktów ładowania samochodów elektrycznych w ponad 500 stacjach ma powstać w Warszawie, o czym informują stołeczni urzędnicy. Przewiduje to projekt „Planu budowy ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych”. Ratusz rozpoczął konsultacje społeczne na temat ich lokalizacji. Potrwają one do końca maja. W tym czasie mieszkańcy mogą zgłaszać swoje uwagi dotyczące inwestycji.
Miasto informuje w komunikacie, że uruchomiło już 144 punkty ładowania zlokalizowane w ponad 50 stacjach. W tym roku ma powstać ponad 40 punktów w przeszło 20 stacjach. Każda z planowanych stacji ma posiadać dwa punkty ładowania o mocy 22 kW, co oznacza, że ładowanie akumulatorów nie będzie przebiegało ekspresowo, jak ma to wyglądać np. w Wielkiej Brytanii. Urzędnicy przekonują, że miejsca postojowe przy słupkach będą projektowane z myślą o osobach z niepełnosprawnością.
Projekt przewiduje, że w każdej z dzielnic pojawi się kilkanaście lub nawet kilkadziesiąt stacji. Miejsca ich instalacji zostały wybrane wspólnie przez Biuro Infrastruktury, zarządców stołecznych dróg oraz operatorów systemów dystrybucyjnych elektroenergetycznych. Starano się przy tym wskazać na takie miejsca, by mieszkańcy mogli ładować samochody np. podczas przebywania w miejscach związanych z kulturą, sportem, edukacją czy rozrywką.
Nowe stacje mają się pojawić w pobliżu urzędów i placówek służby zdrowia, a także budynków wielorodzinnych. To ważne, ponieważ mieszkańcy bloków czy kamienic mogą się wstrzymywać z decyzją o zakupie elektryka właśnie ze względu na brak ładowarek w pobliżu domu. Miasto podjęło decyzję, że stacje będą budowane wyłącznie na należących do niego gruntach. Szczegóły można poznać na stronie konsultacje.um.warszawa.pl, gdzie umieszczono także mapę przedstawiającą planowane lokalizacje.
Urzędnicy zdają sobie oczywiście sprawę z tego, że społeczeństwo zmaga się z epidemią, więc konsultacje potrwają kilka tygodni, a uwagi można wysyłać mailem na adres konsultacje_infrastruktura@um.warszawa.pl. Dodatkowo 28 kwietnia i 14 maja odbędą się dyżury telefoniczne, a na 20 maja zaplanowano wideokonferencję online lub spotkanie konsultacyjne z udziałem ekspertów od elektromobilności.
Zasadności inwestycji tego typu zapewne nie trzeba specjalnie tłumaczyć: im lepsza i bardziej rozpowszechniona infrastruktura elektromobilna, tym szybciej powinno przybywać samochodów zasilanych energią elektryczną. To z kolei może oznaczać zmniejszenie liczby pojazdów z silnikiem spalinowym. W efekcie zredukowane zostaną emisje dwutlenku węgla, tlenków azotu i siarki. Zmniejszy się ilość pyłu zawieszonego, spadnie poziom hałasu. Miasto może na tym zyskać, z czego zdają sobie sprawę m.in. na Zachodzie Europy.