Zakład produkcyjny LG Chem pod Wrocławiem po rozbudowie będzie jednym z największych na świecie
Południowokoreański LG Chem o przejęciu fabryki pod Wrocławiem informował na początku marca. Firma dzięki akwizycji chce zwiększyć dotychczasową produkcję ogniw litowo-jonowych do samochodów elektrycznych, by móc odpowiedzieć na rosnący (przynajmniej przed obecnym kryzysem) popyt zgłaszany przez producentów samochodów elektrycznych. W gronie jej odbiorców są takie koncerny jak General Motors, Volkswagen, Hyundai Motor czy Renault.
Przeczytaj też: Pilnie potrzebna zielona szczepionka na koronawirusa
W czwartek 26 marca Europejski Bank Inwestycyjny poinformował o wsparciu LG Chem preferencyjnym, wartym 2,2 mld zł (480 mln euro) kredytem.
– Środki te zostaną przeznaczone na budowę i obsługę wysoko zautomatyzowanych i innowacyjnych zakładów produkujących zaawansowane ogniwa litowo-jonowe i baterie do pojazdów elektrycznych. Finansowanie EBI pokryje około jedną trzecią całkowitych kosztów projektu, szacowanych na 1,5 mld euro. Reszta finansowania będzie pochodzić ze środków własnych firmy oraz z innych źródeł – napisał w komunikacie EBI.
W fabryce rozwijanej przy wsparciu EBI produkowane będą baterie do pół miliona aut elektrycznych rocznie, o łącznej pojemności 35 gigawatogodzin energii. Łączne moce produkcyjne LG Chem pod Wrocławiem mają wynosić w przeliczeniu na pojemność magazynów energii 65 GWh energii rocznie, co oznacza, że będzie to jedna z największych fabryk na świecie. Do końca 2022 r. zatrudnienie ma wynosić 6 tysięcy osób.
Takich komunikatów ze strony EBI można wkrótce spodziewać się więcej. Bank zdecydował, że odchodzi od finansowania paliw kopalnych, również gazu. Ma wspierać czyste technologie. To szczególnie ważne w czasie spowolnienia gospodarczego wywołanego koronawirusem.
Przeczytaj też: Pompa ciepła na czterech kołach. Nowoczesne rozwiązanie w Tesli Y
– Ta pierwsza operacja EBI we współpracy z LG Chem Wrocław Energy ma istotne znaczenie z wielu powodów. Wspomaga budowę masy krytycznej w dziedzinie produkcji baterii do pojazdów elektrycznych w kluczowym okresie ich komercjalizacji w Europie. Wspiera też przejście na elektromobilność i bardziej ekologiczne praktyki w branży motoryzacyjnej, a ponadto przyczynia się do tworzenia nowych miejsc pracy dla wykwalifikowanej siły roboczej w regionie będącym w trakcie przechodzenia na nowy model ekonomiczny. Operacja ta dowodzi, że mając odpowiednich partnerów i odpowiednie projekty, możemy łączyć realizację celów w zakresie spójności z wprowadzaniem innowacji oraz zdecydowanymi działaniami w zakresie klimatu – oceniła wiceprezes EBI odpowiedzialna za działalność w Polsce, Teresa Czerwińska.