To część planów przestawiania się na czysty transport, o których mówią obie firmy
Poczta Polska i Żabka coraz poważniej myślą o elektryfikacji swojej logistyki. Jako pierwsze w kraju przetestują Framo e-truck. Chcą sprawdzić, jak pojazd sprawdzi się w dostawach kurierskich i w handlu. Zasilana wyłącznie energią elektryczną ciężarówka jest produkowana jest na bazie MAN-a TGM. Dostarcza ją niemiecki producent – Framo Gmbh.
Przeczytaj też: Elektryczne dostawczaki Poczty Polskiej wjeżdżają na ulice
Pojemność baterii Framo e-truck wynosi 280 kWh. To pozwala przejechać na jednym ładowaniu 200 kilometrów. Poczta Polska wykorzystuje ciężarówkę do codziennych przewozów przesyłek pocztowych w województwie mazowieckim.
– Poczta Polska zgodnie ze znowelizowaną strategią chce zmniejszać emisję CO2 i wprowadzać do swojej floty auta elektryczne. Pod koniec 2019 roku dołączyły do niej pierwsze dostawcze elektryki. Obecnie spółka posiada największą flotę użytkowych e-aut w Polsce. W najbliższych latach chcemy ją rozwijać o kolejne samochody elektryczne i zasilane paliwami alternatywnymi CNG/LNG – wyjaśnia Justyna Siwek, rzeczniczka Poczty Polskiej.
Żabka przetestowała ciężarówkę we Wrocławiu, dowożąc dostawy do sklepów. Sieć liczy, że w przyszłości wykorzystanie auta elektrycznych pozwoli jej zredukować poziom zanieczyszczeń i hałas. Dotyczy to w szczególności dużych aglomeracji, w których placówki sieci znajdują się w centrach.
Poczta Polska testuje auta elektryczne od 2018 roku. Do tej pory sprawdzane były auta siedmiu marek, wszystkie o ładowności do 800 kg. Kierowcy poczty przez trzy miesiące sprawdzali m.in. właściwości jezdne (np. przyspieszenie, prędkość, hamowanie, zwrotność), komfort jazdy i ergonomię obsługi, sposób ładowania akumulatorów i możliwą do przejechania liczbę kilometrów. W połowie maja ub.r zakończyły się również testy samochodów elektrycznych do 3.5 tony, o ładowności powyżej 800 kg. Brało w nich udział osiem aut marek dostępnych na polskim rynku. Pocztowcy testowali także ciągniki siodłowe zasilane gazem skroplonym LNG.
Przeczytaj też: UPS kupuje 10 tysięcy elektrycznych aut dostawczych
Żabka nastomiast, jako jedna z pierwszych sieci handlowych, aktywnie promuje nowoczesną logistykę miejską z myślą o środowisku naturalnym oraz społecznościach lokalnych. Dotyczy to w szczególności dużych miast, gdzie placówki sieci zlokalizowane są w centralnych punktach, takich jak główne ulice, kompleksy biurowe czy galerie handlowe. Rozwój floty samochodów elektrycznych na drogach i korzystanie z nich przez duże firmy z różnych branż to dla Żabki ważny element zrównoważonego transportu miejskiego.
Działania zapowiadane dziś przez polskie firmy o element szerszego globalnego trendu. Dostawcy i sieci handlowe prezentują szerokie plany przestawiania się na czysty transport. Zarówno UPS, jak i Amazon zapowiedziały, że kupią po 100 tys. elektrycznych samochodów dostawczych.