Partnerzy wspierający
KGHM Orlen Tauron
Nas też to kiedyś czeka? Ikea bez miejsc parkingowych za to z parkiem na dachu

Nowy sklep szwedzkiej sieci w Wiedniu może się okazać wzorem dla innych

Sklepy Ikea przyciągają rzesze klientów, którzy docierają do nich tysiącami samochodów, zapewne nie tylko w Polsce. Samej firmie przestaje się to jednak podobać – w Wiedniu powstaje sklep pozbawiony miejsc parkingowych. Klienci mają do niego dotrzeć pieszo, rowerem lub komunikacją miejską.

Powstający w stolicy Austrii siedmiopiętrowy sklep sieci Ikea ma być dobrze skomunikowany – niedaleko znajduje się przystanek tramwajowy, dojście do stacji metra zajmuje 3 minuty. Tym samym przetransportowanie do domu niewielkich zakupów nie będzie wyzwaniem. Pojawia się jednak pytanie: a co z dużymi gabarytami, chociażby meblami? Sklep dostarczy je do klienta z centrum logistycznego. W przyszłości zrobi to nawet elektrycznym dostawczakiem.

Przeczytaj też: Wiedeń rozpoczął walkę z jednorazowymi kubkami

Według koncepcji realizowanej w Wiedniu sklep staje się w pewnym stopniu showroomem: klient może do niego przyjść, obejrzeć produkt na żywo, dotknąć go, rozsiąść się, jeśli to fotel albo kanapa. Ale pod tym adresem nie ma magazynu, a przynajmniej nie zajmie on wielkiej powierzchni. Przestrzeń pozyskana m.in. za sprawą pozbycia się miejsc parkingowych, pozwoliła twórcom ulokować w budynku dwupoziomowy hostel oraz park.

Ten ostatni pojawi się na dachu i zostanie udostępniony gościom nawet w godzinach, gdy sklep nie będzie otwarty. Drzew należy się spodziewać także na fasadach budynku, a wszystko za sprawą rozbudowanych balkonów. Łącznie dużych roślin ma być około 160. Pozwolą nie tylko oczyszczać powietrze, ale zapewnią też naturalne chłodzenie w upalne dni. Warto przy tym pamiętać, że otaczanie się zielenią może wydłużać życie.

Przeczytaj też: Płyn do naczyń i szampon do własnego pojemnika? W Rossmanie to możliwe

Twórcy przekonują, że ich projekt jest elastyczny: jeżeli w przyszłości Ikea zrezygnuje z tej lokalizacji, budynek łatwo będzie zaadaptować do innych celów. To również oznacza zyski dla środowiska – ewentualny kolejny inwestor nie będzie musiał wyburzać budowli i stawiać w jej miejscu czegoś od podstaw. Oby takie projektowanie przestrzeni handlowych zyskiwało na popularności.

Nowa formuła sklepu może stanowić zapowiedź większych zmian w strategii szwedzkiej firmy. Ikea informowała całkiem niedawno, że zamierza zwiększyć o kilkaset milionów euro wydatki, by stać się neutralna klimatycznie do roku 2030. Podkreślała też, iż w ciągu dekady zainwestowała w odnawialne źródła energii już 2,5 mld euro.

KATEGORIA
INNOWACJE
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies