Partnerzy wspierający
KGHM Orlen Tauron
Tesla wkrótce rusza z budową wielkiej fabryki. Niedaleko polskiej granicy będą powstawać setki tysięcy elektrycznych aut

Gigafactory 4 ma rozpocząć produkcję samochodów w połowie 2021 roku

Media za naszą zachodnią granicą donoszą, że Tesla jest coraz bliżej wybudowania swojego pierwszego europejskiego zakładu produkcyjnego. Rozpoczęto procedurę zatwierdzania projektu Gigafactory 4 w Grünheide, gminie położonej niedaleko Berlina. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, prace budowlane powinny ruszyć do czerwca. Co ciekawe, produkcja aut ma ruszyć już w połowie 2021 roku.

Elon Musk poinformował o budowie fabryki we wspomnianym miejscu w listopadzie 2019 roku. Wcześniej w spekulacjach pojawiało się wiele innych propozycji, spekulowano nawet, że olbrzymia fabryka mogłaby powstać w Polsce, ale niewiele z tego wyszło – amerykański miliarder postawił na ziemię, na której kiedyś swoje zakłady chciał ulokować koncern BMW.

Przeczytaj też: Volkswagen tworzy robota do ładowania aut elektrycznych

Gigafactory 4 zajmie działkę o powierzchni 300 ha. Miejsce jest świetnie skomunikowane: oprócz dostępu do autostrady i linii kolejowej, niebawem otwarte zostanie słynne już (niestety, sławę zawdzięcza przeciągającej się budowie) lotnisko. Z dostawą komponentów czy surowców, a także wywożeniem aut z fabryki, nie powinno być problemów. A będzie co z niej wywozić – z zapowiedzi wynika, że rocznie Gigafactory 4 ma opuszczać nawet 500 tys. pojazdów. Dla porównania: wyprodukowanie 250 tys. aut elektrycznych zajęło koncernowi Volkswagen sześć lat.

Początkowo ma to być przede wszystkim Model Y. Wspomina się także o Modelu 3, ale w planach są również inne pojazdy. Wydaje się mało prawdopodobne, by dotyczyło to Cybertrucka, który w Europie może się cieszyć umiarkowanym powodzeniem. Oprócz hali do składania samochodów, na infrastrukturę Gigafactory 4 mają się także składać m.in. fabryka akumulatorów, tor testowy, parkingi, magazyny, odlewnia, lakiernia czy budynek przeznaczony do tworzenia karoserii.

Przeczytaj też: Starsze ciężarówki mogą emitować 90 proc. mniej CO2

Początkowo zakład będzie zatrudniał około 3 tys. osób, ale docelowo pracowników może być nawet 10 tys. Z dostępnej dokumentacji można się dowiedzieć, że zakład nie będzie polegał wyłącznie na energii odnawialnej – energochłonne procesy w odlewni czy lakierni będą wymagały użycia gazu ziemnego. Warto też dodać, że jednym z etapów przygotowań do rozpoczęcia budowy zakładu będzie wycięcie tysięcy drzew, które dzisiaj porastają tę wielką działkę. Co prawda Tesla ma posadzić w innym miejscu jeszcze więcej drzew, ale lokalny ekosystem zostanie naruszony.

Inwestycja ma pochłonąć około 4 mld euro. Czy uda się ją zrealizować w terminie? Elon Musk lubi wyznaczać swoim firmom ambitne cele i niejednokrotnie miały one problemy z ich realizacją, ale warto wspomnieć, że Gigafactory 3 ulokowane w Szanghaju zbudowano w naprawdę ekspresowym tempie: prace ruszyły pod koniec 2018 roku, a już pod koniec 2019 roku dostarczano klientom pierwsze auta wyprodukowane w tym zakładzie.

KATEGORIA
E-MOBILNOŚĆ
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies