Najnowsze przedsięwzięcie to wspólny projekt Umicore oraz PowerCo, należącego do grupy Volkswagen
W Nysie (woj. opolskie) powstanie ogromna fabryka aktywnych materiałów katodowych do akumulatorów dla pojazdów elektrycznych. Zakład ma zacząć produkcję w 2025 roku, a całkowity koszt inwestycji to blisko 1,7 mld euro. Część tej kwoty pokryje dotacja od polskiego rządu – władze mają przekazać 350 mln euro. W zakładzie zatrudnienie znajdzie do 900 osób. Obecnie trwa przygotowanie terenu i uzyskiwanie pozwoleń.
Materiały katodowe to kluczowe składniki baterii – wpływają na ich wydajność. Składają się z kilku metali, m.in. niklu i kobaltu. Jak opisuje Umicore, standardowa bateria do roweru elektrycznego potrzebuje około 1 kilograma materiału katodowego, a całkowicie elektryczne auto (BEV) blisko 105 kg.
Przeczytaj też: Jest ziemia pod fabrykę Izery, w tle wymiana zdań z NIK
Nowa fabryka to projekt spółki joint venture Ionway, którą powołały Umicore oraz PowerCo z grupy Volkswagen. Umicore z Belgii zajmuje się gospodarką cyrkularną i recyklingiem, specjalizuje się w produkcji materiałów katodowych. Z kolei PowerCo to producent akumulatorów. Z informacji spółek wynika, że trwają poszukiwania lokalizacji pod kolejną fabrykę.
Ionway została powołana na początku października 2023 r. Ma być motorem napędowym elektromobilności w Europie i chce zostać jednym z liderów sektora bateryjnego. „Celem obu firm jest uzyskanie rocznej zdolności produkcyjnej Ionway do 160 GWh do końca dekady, co odpowiada zapotrzebowaniu na akumulatory ok. 2,2 mln pojazdów elektrycznych” – przekazały Umicore i Volkswagen w komunikacie. W tym tandemie Umicore ma dostarczać materiały katodowe, które potem trafią m.in. do fabryki w niemieckim Salzgitter, gdzie Volskwagen produkuje ogniwa dla samochodów.
Przeczytaj też: Resort klimatu pokazuje, gdzie powstaną stacje dla elektryków i aut wodorowych
Dla Umicore to trzecia w Polsce inwestycja i druga w Wałbrzyskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej „Invest-Park”. W 2022 roku otwarto fabrykę materiałów katodowych do baterii w Radzikowicach koło Nysy (to tereny wchodzące w skład wałbrzyskiej strefy). Gigafabryka to pierwszy tego rodzaju zakład w Europie i w 2023 r. jej możliwości produkcyjne mają osiągnąć 20 GWh. Rok później powinny wzrosnąć do 40 GWh. Belgijska spółka ma jeszcze jedną fabrykę, w Nowej Rudzie, gdzie produkuje katalizatory samochodowe.
Zdjęcie: UM w Nysie