Eksperci wróżą elektromobilności świetlaną przyszłość
Działająca przy agencji Bloomberg, BloombergNEF (New Energy Finance), opublikowała najnowsze wydanie corocznego raportu „Electric Vehicle Outlook 2023”. Analitycy organizacji oszacowali, że pod koniec ubiegłego roku na całym świecie sprzedano blisko 10,5 mln aut elektrycznych. Z czego około 7,5 mln były to samochody bateryjne (BEV). Resztę stanowiły hybrydy plug-in (PHEV).
Przeczytaj też: Nowe doniesienia o GigafactoryX w Pruszkowie
Kolejny rekordowy rok pod względem sprzedaży elektryków sprawił, że na świecie pod koniec 2022 r. było ich ponad 26,5 mln. Zdaniem ekspertów moda na elektryczne auta osobowe nie tylko się utrzyma, ale i przybierze na sile. W 2026 r. ma być ich już ponad 100 mln.
Chiny pozostają niekwestionowanym liderem pod względem liczby BEV i ich sprzedaży. Druga pozostaje Europa. W najbliższych latach należy jednak oczekiwać, że EV zyskają na popularności w USA. Za trzy lata na świecie prawie co trzecie sprzedawane auto będzie elektryczne – przewiduje BNEF. W Chinach będzie to nawet co drugie.
Rosnąca liczba aut bateryjnych na drogach będzie miała też jeszcze jeden skutek: w niedalekiej przyszłości będzie można zacząć mówić o postępującej dekarbonizacji transportu. W 2027 roku zapotrzebowanie na paliwa osiągnie szczyt i od tego czasu zacznie spadać. Podobnie zacznie się dziać z emisjami CO2 z transportu, ale w 2029 roku. Po tym terminie mają zacząć spadać.
Przeczytaj też: InPost i GreenWay zbudują ogólnopolską sieć ładowarek
Jak sytuacja przedstawia się w Polsce? Dane na temat elektryków zbierają w Liczniku Elektromobilności Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) i Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA). Z majowego podsumowania wynika, że w kraju jest prawie 43 tys. aut całkowicie elektrycznych, osobowych i użytkowych. Przez pierwsze pięć miesięcy 2023 r. ich liczba zwiększyła się o ponad 9,1 tys.