Zalando testowo będzie wysyłać zamówioną odzież w opakowaniach, które trzeba będzie oddać do sklepu. Na razie w Skandynawii
Ograniczanie wpływu na środowisko to trend coraz wyraźniej widoczny w biznesie. Rośnie świadomość klientów, jak mocno destrukcyjna jest działalność sieci handlowych i producentów ubrań, więc firmy testują nowe, bardziej ekologiczne rozwiązania. Jedną z nich jest Zalando, które zamierza zmniejszyć zużycie plastiku o ponad 600 ton rocznie.
Przeczytaj też: Nowa nadzieja PAN. Biodegradowalny plastik z odpadów
W jaki sposób? Używając opakowań wielorazowego użytku. Zalando uruchamia program pilotażowy, w ramach którego 10 tys. odbiorców w krajach nordyckich otrzyma paczki z Zalando w nowych opakowaniach – produkowanych przez fiński startup RePack, w torbach, które wyglądem przypominają obecne koperty wysyłkowe Zalando.
Aby możliwe było ponowne wykorzystanie koperty opakowaniowej, musi ona trafić z powrotem do Zalando. To oznacza, że nawet jeśli klient nie zechce zwrócić żadnego z zamówionych produktów, będzie musiał odesłać opakowanie. Według badań, na które powołuje się firma, konsumenci są otwarci na takie rozwiązania, mimo że będą musieli podjąć dodatkowy wysiłek. Już 83 proc. Niemców i 67 proc. Finów próbuje zmniejszyć ilość tworzyw sztucznych w swoim codziennym życiu.
Przeczytaj też: Recykling ubrań jest o krok bliżej
Przedstawiciele Zalando deklarują, że opakowania zwrotne mogą stać się nowym standardem. Rozwiązują bowiem dwa problemy środowiskowe jednocześnie: nadmierną emisję dwutlenku węgla i produkcję odpadów. Według firmy, dzięki mniejszej produkcji opakowań emisja CO2 w e-commerce może zostać zredukowana nawet o 80 procent.
Mnie natomiast zastanawia to, czy eksperci wyliczając redukcję emisji CO2 wzięli pod uwagę, że zużyte opakowania trzeba będzie jakoś przetransportować. Chyba, że klienci będą je oddawać kurierowi przy okazji dostarczenia kolejnych zakupów.