Partnerzy wspierający
KGHM Orlen Tauron
Poznań wiąże się na lata z Orlenem. Koncern dostarczy miastu wodór do autobusów, a to nie wszystko

Niedawno stolica Wielkopolski rozstrzygnęła przetarg na wodorowe autobusy. Padło na pojazdy od Solarisa

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Poznaniu podpisało z Orlenem umowę na dostawy paliwa wodorowego – poinformował płocki koncern. Umowa ma obowiązywać 15 lat (od 2023 roku) i w trakcie jej obowiązywania spółka dostarczy do poznańskiej komunikacji miejskiej 1,8 mln kilogramów wodoru.

Paliwo będzie produkowane w hubie wodorowym Orlenu we Włocławku (są tam zakłady Anwil, które wchodzą w skład koncernu). Pozyskiwane jest w procesie elektrolizy solanki – tak otrzymywany wodór nazywany jest białym. Powstaje jako produkt uboczny produkcji chloru.

Przeczytaj też: Pierwsza na świecie w pełni wodorowa linia kolejowa już działa

Orlen ma postawić także stację tankowania wodoru w Poznaniu, która będzie znajdować się niedaleko pętli tramwajowej Miłostowo. Jak zapewnia spółka, stacja będzie dostępna publicznie, więc skorzystają z niej nie tylko autobusy MPK, ale też wszyscy, którzy mają auta na wodór.

Poznańskie MPK 14 lipca rozstrzygnęło przetarg na autobusy wodorowe, które wygrał Solaris. Do miasta ma trafić 15 pojazdów, a zamówienie może zostać rozszerzone do 25 egzemplarzy. Wodorowe autobusy mają trafić do floty komunikacji miejskiej w drugiej połowie 2023 roku, wtedy też uruchomiona ma zostać stacja załadunku wodoru od Orlenu.

Koncern z Płocka ma w tej chwili więcej ogólnodostępnych stacji tankowania wodoru poza Polską – dwie w Niemczech i trzy powstające w Czechach. W kraju, poza Poznaniem, planuje otworzyć też stację w Katowicach. Z kolei w Trzebini Orlen uruchomił mobilną stację tankowania wodoru, ale korzystał z niej wyłącznie operator krakowskiego transportu miejskiego w trakcie testowania elektrycznego autobusu.

Przeczytaj też: Alians wodoru z energetyką jądrową. Zawiązał się sojusz Nuclear Hydrogen Initiative

Wodorowe autobusy już regularnie kursują w polskich miastach. Pisaliśmy o tym z Konina, który ruszył w trasę 8 lipca. Wielkopolska, za sprawą działalności ZE PAK Zygmunta Solorza, staje się jednym z regionów Polski najbardziej aktywnych pod względem rozwoju technologii wodorowej.

O tym, jaki jest stan polskiego sektora wodorowego, można przeczytać w naszym niedawnym podsumowaniu: Polska jest jednym z liderów produkcji wodoru. Dlaczego zatem tak mało go wykorzystujemy?

KATEGORIA
E-MOBILNOŚĆ
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies