Od środy w Niemczech można mówić o wodorowej rewolucji. Przynajmniej na kolei
Wyprodukowany przez francuski koncern Alstom wodorowy pociąg Coradia iLint wyjechał 24 sierpnia w pierwszą, stałą pasażerską trasę po Niemczech. Linia uruchomiona w Dolnej Saksonii łączy ze sobą miejscowości Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervoerde i Buxtehude. Jest to pierwsza na świecie linia kolejowa, która przy przewozach wykorzystuje wyłącznie wodór.
Przeczytaj też: Polska jednym z liderów produkcji wodoru. Dlaczego tak mało go wykorzystujemy?
Dotychczas wodorowe pociągi Alstom jeździły na tej linii w ramach testów, ale w środę 24 sierpnia zostały oficjalnie włączone do obsługi trasy i floty przewoźnika Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen (LNVG).
Land Dolna Saksonia od lat poszukiwał zielonej alternatywy dla swoich przewozów. Akurat wspomniana trasa nie jest zelektryfikowana, więc pasażerów przewożono pociągami spalinowymi. Teraz ma to zmienić 14 maszyn Coradia iLint, które stopniowo będą wypierać emisyjne jednostki.
W wodorowy projekt poza Alstom zaangażowana jest też spółka Linde, która przygotowała stacje do tankowania wodoru, oraz przedsiębiorstwo kolejowe Eisenbahnen und Verkehrsbetriebe Elbe-Weser. Jak zapewnia producent, pociągi mają zasięg 1000 kilometrów i mogą jeździć na jednym zbiorniku wodoru przez cały dzień. Na potrzeby obsługi linii powstała stacja ładowania H2 w Bremervörde. Jej pojemność to 1800 kilogramów. Maksymalna prędkość maszyny to 140 km/h. Coradia iLint, ponieważ jest de facto elektryczna (wodorowe ogniwo paliwowe wytwarza energię elektryczną do napędu), jest cicha, a w dodatku emituje jedynie parę wodną i wodę.
Przeczytaj też: Siemens i DB będą rozwijać projekt wodorowych pociągów
Z zapowiedzi Alstomu wynika, że niedługo wodorowych pociągów w Europie będzie jeszcze więcej. Podobny kontrakt na dostawy Coradii iLint ma obszar metropolitalny Frankfurtu (ma tam trafić 27 egzemplarzy). Inne wodorowe modele jak Coradia Polyvalent czy Coradia Stream mają trafić do Lombardii we Włoszech i do kilku regionów Francji.
Fot. Alstom