To dodatkowa moc i oszczędność paliwa
Nowosądecki producent pojazdów szynowych, Newag, testuje innowacyjny napęd wykorzystujący superkondensator. To pierwszy taki projekt w Europie. Na razie będzie sprawdzany na torze doświadczalnym w Żmigrodzie. Taką informację podał portal Rynek Kolejowy.
Przeczytaj też: Estoński startup oferuje coś więcej niż baterie do e-aut
Superkondensator jest efektywnym zasobnikiem energii. W pociągu ma pomóc magazynować energię z hamowania, by następnie wykorzystać ją do rozruchu. Jest dodatkowym „zastrzykiem” mocy, który przydaje się przy starcie. Pomoże osiągnąć prędkośc nawet ok. 60 km/h. Przełoży się to na zmniejszenie zużycia paliwa w hybrydowym składzie.
Newag zastosował to rozwiązanie w nietypowy sposób. Dotychczas superkondensatory w Europie można było spotkać w tramwajach i metrze. Takie rozwiązania testowano także w autobusach. Dotychczas nie wprowadzono ich do użytku na masową skalę.
Przeczytaj też: Wodorowa lokomotywa od Pesy to przełom
Newag to jedna z najstarszych polski firm produkujących i modernizujących tabor. Odważnie wprowadza do swoich produktów innowacyjne rozwiązania.
Superkondensatorami zainteresowani są także producenci samochodów. Dodatkowa moc jest pożądana szczególnie w autach sportowych. Marka Lamborghini zastosowała takie rozwiązanie w modelu Sian, pokazywanym w 2019 roku podczas targów IAA we Frankfurcie.
Zdjęcie: Mat. prasowe Newag