Firma ABB dostarczy urządzenia dla duńskiego lotniska. To będzie największy hub ładowania w Danii
Kopenhaski port lotniczy (CPH) poszukiwał całościowego rozwiązania, które będzie w stanie sprostać rosnącej popularności aut elektrycznych. Efektem jest umowa jutlandzkiej grupy energetycznej EWII z ABB, szwajcarsko-szwedzką firmą technologiczną, która do starczy dla CPH 1350 ładowarek. Zostaną zainstalowane na jednym z najczęściej odwiedzanych lotnisk w Skandynawii. Port lotniczy stanie się największym w Danii hubem ładowania. Pierwszych 180 ładowarek AC (wolnych) i 15 szybkich ładowarek DC zostanie zainstalowanych jeszcze w 2022 roku.
Kierownictwo lotniska chciało zapewnić infrastrukturę ładowania dla różnych typów pojazdów odwiedzających to miejsce. Dziennie przez port lotniczy w Kopenhadze podróżuje ponad 80 tys. osób. Czeka na nich 14 tys. miejsc parkingowych. Auta zostawiają podróżni, taksówkarze, dostawcy oraz pracownicy lotniska. Działają tam już stacje ładowania, ale nie jest ich wystarczająco dużo. EWII nawiązała współpracę z wieloma partnerami, by przygotować konieczną infrastrukturę pod rozbudowę hubu ładowania CPH. Zaangażowane są m.in. ZAPP Mobility (duński startup dostarczający rozwiązania do ładowania, w którym część udziałów wykupiła spółka energetyczna EWII) i Monta (platforma do zarządzania systemami ładowania, ściśle związana z ZAPP).
Przeczytaj też: Duńska premier zapowiada koniec lotnictwa napędzanego paliwami tradycyjnymi
ABB dostarczy 1350 urządzeń do ładowania w ciągu najbliższych 10 lat. Podstawą będą urządzenia o mocy 22 kW (AC) – 1320 sztuk. Pozostałe stanowić będą szybkie i ultraszybkie stacje DC. ABB zapowiada, że dostarczy w ramach kontraktu najbardziej zaawansowaną stację ładowania, którą ma w ofercie – to model Terra 360. Dzięki tej stacji 100 km zasięgu można uzyskać już po trzech minutach ładowania. Jednocześnie mogą być z niej ładowane cztery pojazdy. ABB podkreśla, że to jedyne tego typu urządzenie produkowane obecnie na świecie. Żeby ładować samochody z tak dużą mocą, muszą one mieć odpowiednią infrastrukturę na pokładzie. Dziś to domena modeli premium.
Przeczytaj też: Ekoenergetyka Polska dostarczy urządzenia dla międzynarodowej sieci Ionity
Budowa hubu ładowania CPH powstaje w ramach projektu unijnego Alight Sustainable Aviation. Zakłada on tworzenie infrastruktury dla paliw alternatywnych i wdrażanie OZE (odnawialnych źródeł energii) na lotniskach. Sama branża lotnicza ma już wyznaczone cele redukcji emisji. IATA (Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych) planuje do 2050 roku zredukować o połowę emisje CO2 ze swojej działalności. Kopenhaskie lotnisko ma znacznie ambitniejsze cele. Do 2050 roku chce osiągnąć neutralność klimatyczną. Do 2030 lotnisko zamierza zastąpić wszystkie swoje pojazdy spalinowe zeroemisyjnymi.
W Danii w 2021 roku zarejestrowanych było 2,7 mln samochodów, z czego ok. 150 tys. to pojazdy z wtyczką. W 2021 roku sprzedano tam ponad 180 tys. nowych aut, jedną trzecią stanowiły „elektryki” i hybrydy plug-in. Jak podaje tamtejsze Ministerstwo Transportu, w kraju jest dostępnych ok. 5 tys. publicznych punktów ładowania. Dla porównania, w Polsce zarejestrowanych jest ok. 38 mln samochodów, ok. 10 mln z nich to tzw. „martwe dusze” – pojazdy, które mają więcej niż 10 lat i od dłuższego czasu nie ma informacji o ich ubezpieczeniu, zmianie właściciela bądź zezłomowaniu. Wśród wszystkich rejestracji ok. 21 tys. to pojazdy w pełni elektryczne i ok. kolejne 22 tys. to hybrydy z wtyczką. Organizacje branżowe podają, że w kraju dostępnych jest ok. 3 tys. publicznych punktów ładowania.
Zdjęcie: mat. prasowe ABB