Coroczne badanie LeasePlan dotyczące gotowości do wprowadzenia pojazdów elektrycznych pokazuje, jak dużo mamy do nadrobienia
Co roku LeasePlan bada gotowość poszczególnych krajów Europy na elektryfikację transportu. Wnioski z najnowszego raportu są takie, że bez wzmożonych inwestycji w infrastrukturę do ładowania nie ma mowy o gwałtownym wzroście popularności e-aut. Dlaczego? W tegorocznym EV Readiness Index 2022 Polska zajmuje ostatnie miejsce.
Analizie poddano 22 kraje. Sprawdzono liczbę rejestracji aut z wtyczką, dojrzałość infrastruktury do ładowania oraz zachęty rządowe, mające wspierać rozwój elektromobilności.
– Niewystarczające działania władz w zakresie rozwoju infrastruktury dla pojazdów elektrycznych powodują w Europie wyraźne jej niedobory. Ponieważ ceny pojazdów elektrycznych spadają i przybywa kierowców, którzy wybierają auta na prąd, znalezienie dostępnej stacji ładowania może stać się udręką. Tegoroczny Indeks powinien być sygnałem ostrzegawczym dla decydentów w całej Europie. Pilnie potrzebujemy inwestycji. Jazda na prąd jest jednym z najskuteczniejszych sposobów, w jakie wszyscy możemy walczyć ze zmianami klimatu. Władze muszą to ułatwiać, aby dać wszystkim szansę na zmianę napędów – skomentował Tex Gunning, dyrektor generalny LeasePlan.
Dla Polski tegoroczne zestawienie jest miażdżące. Spadliśmy na ostatnie miejsce.
Przeczytaj też: Firmy w Polsce chcą leasingować auta z wtyczką. BOŚ zwiększa pulę środków na ten cel
Autorzy opracowania zwracają uwagę, że zainteresowanie elektrycznymi samochodami w całej Europie stale rośnie. Ma to związek z dostępnością pojazdów we wszystkich segmentach. Samochody elektryczne zaczynają (głównie dzięki dopłatom) konkurować cenowo ze spalinowymi. Ładowanie aut, mimo wzrostu cen energii, jest wciąż tańsze od tradycyjnego tankowania. Przedsiębiorcy decydujący się na wymianę floty korzystają z ułatwień podatkowych – to też mobilizuje ich do zakupów.
Liczba rejestracji pojazdów elektrycznych zaczyna gwałtownie rosnąć – w związku z tym pilną potrzebą stają się inwestycje w dostępną i niezawodną publiczną infrastrukturę ładowania w całej Europie. Za to, zdaniem autorów analizy, powinny odpowiadać władze poszczególnych krajów.
Przeczytaj też: LeasePlan zamówił pierwszą partię elektrycznych samochodów u niszowego producenta
Na szczycie tegorocznego zestawienia jest Norwegia z 42 punktami – niemal dwie trzecie nowych rejestracji w 2021 roku stanowiły samochody elektryczne. Stawkę zamyka Polska z 13 punktami i niespełna 20 tys. zarejestrowanych e-aut na koniec 2021 roku. W ciągu roku spadliśmy o trzy miejsca w zestawieniu. Kraj, który w 2021 roku był na końcu listy – Czechy – jest teraz nad Polską.
Z perspektywy użytkowniczki aut elektrycznych muszę jednak przyznać, że sytuacja przy ładowarkach w Polsce nie jest tragiczna. Wynika to przede wszystkim z faktu, że stosunkowo sprawnie powstaje infrastruktura przy autostradach oraz z tego, że wiele osób posiadających auta elektryczne ładuje je we własnych garażach. Dodatkowo sprzedaż samochodów z wtyczką jest wciąż w Polsce marginalna.
Pieniądze, które trafią na rynek w postaci dopłat do budowy infrastruktury do ładowania dadzą realnie efekt za kilka lat.
Spadek Polski na ostatnie miejsce w Indeksie to konsekwencja opieszałości władz w realizacji własnych planów. Przypomnę, że wciąż nie udało się zrealizować założeń Ministerstwa energii z 2017 roku. Zgodnie z „Planem rozwoju elektromobilności” zatwierdzonym wtedy przez rząd, do końca 2020 roku powinniśmy mieć 6,4 tys. publicznych punktów ładowania, z tego 400 szybkich (DC). Wynik udało się osiągnąć tylko dzięki prywatnym inwestycjom. Powstać powinno również 6 tys. ładowarek wolnych (AC). Nie jesteśmy nawet w połowie realizacji tego planu. Dane z Ewidencji Infrastruktury Paliw Alternatywnych z 14 kwietnia br. świadczą o tym, że w całym kraju jest dostępnych 3870 publicznych punktów ładowania – bez podziału na moc ładowania. Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA), prowadzące wraz z Polskim Związkiem Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) Licznik elektromobilności podaje, że na koniec lutego br. były w Polsce 604 szybkie stacje ładowania.
LeasePlan EV Readiness Index 2022 w całości można przeczytać pod tym adresem.