Zbiórce towarzyszy hasło: zamiast ropy od Putina wybierz rower Ukraina
Aktywistki i aktywiści działający w Warszawskiej Masie Krytycznej (WMK), ruchu walczącym o bezpieczeństwo osób poruszających się po mieście rowerami, zainicjowali nietypową akcję. Zbierają jednoślady, które zostaną przekazane przebywającym w Warszawie Ukraińcom i Ukrainkom. W ten sposób ruch chce pozwolić nowym mieszkańcom miasta poznać je lepiej i ułatwić im przemieszczanie się. Uruchomiono specjalny punkt, do którego można przekazywać rowery. Działa w klubokawiarni KEN54 przy al. Komisji Edukacji Narodowej 54 na warszawskim Ursynowie.
Warszawska Masa Krytyczna rozpoczęła zbiórkę rowerów dla Ukrainek i Ukraińców przebywających do stolicy 💙💛
— Miasto Jest Nasze 🌳🚊♻️ (@MiastoJestNasze) March 16, 2022
Jeśli masz używany rower i chcesz oddać go dla uchodźców możesz to zrobić w klubokawiarni KEN54 przy al. Komisji Edukacji Narodowej 54 na warszawskim Ursynowie. pic.twitter.com/nRe3Gk0hHX
Przeczytaj też: Noga z gazu w rewanżu za atak na Ukrainę. Zachowania konsumenckie mają znaczenie
WMK zachęca do oddawania także zapięć rowerowych. Pozyskane pojazdy zostaną doposażone w odblaski i światła. Ruch chce zorganizować specjalne warsztaty dla nowych użytkowniczek i użytkowników. – Chcemy pomóc uchodźcom z objętej wojną Ukrainy zaaklimatyzować się w naszym mieście. Uważamy, że doskonałym narzędziem do tego może być właśnie rower. Można go wykorzystać niezobowiązująco do przemieszczania się po dzielnicy, czy całym mieście we wszystkich sprawach – napisała w mediach społecznościowych Warszawska Masa Krytyczna.
Przeczytaj też: Green Podcast o rowerach towarowych
Akcję można potraktować jako nakładanie osobistych sankcji na Rosję, która zaatakowała Ukrainę. Aktywiści przypominają hasło, które pojawiło się po atakach Rosji na Krym w 2014 roku „Zamiast ropy od Putina wybierz rower Ukraina”. Natomiast eksperci z rozmaitych think-tanków podkreślają, że działania konsumentów, mają natychmiastowe skutki. Ograniczenie wizyt na stacjach benzynowych będzie dotkliwą sankcją, tak samo jak lekkie przykręcenie kaloryfera.
Przypominamy, że rowery to cisi bohaterowie rewolucji transportowej ostatnich lat. Lawinowo rośnie zainteresowanie wykorzystaniem ich w logistyce miejskiej. Przybywa firm decydujących się na realizowanie dostaw ostatniej mili rowerami towarowymi ze wspomaganiem elektrycznym.
Pandemia pokazała, że rower może z powodzeniem zastąpić w mieście samochód i uzupełnić transport publiczny. W lutym br. pisałam o tym, że Mediolan planuje wybudować ponad 700 km tras rowerowych, które pozwolą zredukować ruch samochodów w mieście.
Warszawska Masa Krytyczna to inicjatywa społeczna, w której rowerzyści walczyli o poprawę infrastruktury rowerowej w stolicy. Aktywiści od 1998 roku do 2016 roku co miesiąc organizowali przejazdy rowerzystów przez miasto, powodując ogromne korki. Do peletonu dołączali często także rolkarze. W rekordowych przejazdach WMK brało udział jednorazowo blisko 2,5 tys. osób.
Na wzór masy rowerowej zainicjowano także Pieszą Masę Krytyczną, po to by zasygnalizować potrzebę modernizacji infrastruktury dla pieszych.
Zdjęcie: Віктор Ходєєв, USSR bike UKRAINA 1969. Khar'kov- KhVZ Factory USSR, Ukraine