Zakład w Niemczech ma być w całości zasilany energią z odnawialnych źródeł oraz wykorzystywać surowce z recyklingu
Northvolt to europejski producent baterii do pojazdów elektrycznych i magazynów energii. Firma powstała w 2016 roku. Pierwszy zakład spółki powstaje w Szwecji, w Polsce działa już linia do montażu zestawów baterii, kolejny etap budowy fabryki w Gdańsku już ruszył. Niemiecki zakład – Gigafabryka Northvolt Drei – powstanie w regionie Heide, niedaleko Hamburga. Producent podpisał już memorandum w tej sprawie z przedstawicielami landu Schleswig-Holstein. Moc produkcyjna fabryki to 60 GWh rocznie. Stawiałoby to ją w czołówce światowych fabryk baterii. Northvolt Ett w Skellefteå w Szwecji ma obecnie moc produkcyjną sięgającą 16 GWh, a po zakończeniu inwestycji osiągnie 40 GWh.
Przeczytaj też: Northvolt wyprodukował pierwsze europejskie ogniwo bateryjne
W nowym zakładzie w Niemczech pracę znajdzie 3 tys. osób. Pierwsze baterie mają opuścić fabrykę w 2025 roku. Zakład ma być w całości zasilany energią z odnawialnych źródeł. Będzie rocznie dostarczać baterie do ok. miliona samochodów. Firma stawia od razu na obieg zamknięty w produkcji baterii. Ma to być wyróżnik na rynku. Nie ma międzynarodowych standardów dotyczących gospodarki cyrkularnej w produkcji baterii i magazynów energii. Dopiero zapowiadane są takie przepisy mające obowiązywać w Unii Europejskiej, tzw. dyrektywa bateryjna.
Przeczytaj też: Dzień baterii 2022 - czy wiesz, że baterie z samochodów elektrycznych mogą być magazynami energii?
W Heide powstanie od razu zakład recyklingu. Dzięki temu producent będzie miał dostęp do surowców. Spółka deklaruje, że do 2030 roku będzie produkować baterie wykonane w 50 proc. w wykorzystaniem materiałów pochodzących z recyklingu.
W lutym br. koncern poinformował, że rozpocznie niebawem budowę kolejnej fabryki baterii w Szwecji. W inwestycję zaangażowane jest też Volvo. Produkcja w Göteborgu ruszy w 2025 roku, a przy zakładzie powstanie także centrum badań i rozwoju firm.