Partnerzy wspierający
KGHM Orlen Tauron
Niedaleko Wrocławia powstanie zakład recyklingu baterii. Inwestorem jest koreański SungEel HiTech

Zakład będzie obsługiwał przede wszystkim LG Energy Solutions

Bukowice pod Brzegiem Dolnym na Dolnym Śląsku staną się centrum recyklingu baterii do samochodów elektrycznych. Nowoczesna inwestycja będzie należeć do południowokoreańskiego koncernu SungEel HiTech. Zajmie się recyklingiem materiałów pochodzących z gigafabryki baterii LG Energy Solutions położonej niespełna 50 km od Brzegu Dolnego pod Wrocławiem.

Do nowego centrum w pierwszej kolejności trafiać będą wadliwe komponenty i moduły litowo-jonowe wytwarzane w Kobierzycach. Rozbudowywana tam gigafabryka LG będzie jednym z największych zakładów tego typu na świecie.

SungEel HiTech ma już na Węgrzech zakład podobny do tego, który planowany jest w Polsce. Trafiają do niego przede wszystkim odpady z fabryki baterii należącej do Samsunga.

Inwestycja w Bukowicach ma pozwolić na przerabianie ponad 20 tys. ton odpadów bateryjnych rocznie. Do zakładu trafiać będą płytki katodowe i anodowe oraz nieprawidłowo działające baterie. Odzyskiwane będą z nich lit, kobalt, nikiel, mangan oraz grafit. Dziś recykling odpadów powstałych podczas produkcji baterii w Kobierzycach odbywa się poza granicami Polski. To podwyższa koszty całego procesu i powoduje dodatkowe emisje CO2.

Przeczytaj też: Stena Recykling zbuduje zakład recyklingu baterii dzięki publicznym pieniądzom

Powstanie zakładu recyklingu SungEel HiTech planowano w innym miejscu w Polsce – Złotoryi. Powtórzył się tu scenariusz znany z Godzikowic, gdzie miała powstać fabryka elektrolitów. W tamtym przypadku chiński inwestor, firma Capchem, napotkała na opór ze strony mieszkańców, którzy ostatecznie skutecznie zablokowali inwestycję. Elektrolity będą w związku z tym produkowane w Śremie.

Co się wydarzyło w Złotoryi? Mieszkańcy obawiali się, czy materiał, który będzie trafiał do recyklingu, nie skazi środowiska i nie będzie zagrażać zdrowiu ludzi i zwierząt mieszkających w niewielkiej odległości od zakładu. Obawy mieszkańców studził burmistrz Złotoryi, Robert Pawłowski, który zapewniał, że proces przetwarzania odpadów nie będzie wiązał się z ich spalaniem – czego obawiali się mieszkańcy. Obróbka odpadów miała być przede wszystkim mechaniczna, a procesy termiczne wykorzystywano by tylko do osuszania materiału i wpłynięcia na zmianę ich parametrów chemicznych. Wiele kontrowersji wzbudził tzw. szlam katodowy, z którego odzyskuje się nikiel, mangan i kobalt. Jest to wodny roztwór, który jak zapewniają eksperci, ani nie jest wybuchowy, ani łatwopalny. Ta technologia recyklingu baterii jest już wykorzystywana w różnych zakładach w Europie.

Dialog z przedstawicielami lokalnych władz, mieszkańcami i reprezentantami firmy ciągnął się wiele miesięcy. Wiosną 2021 roku odbyło się kilka bezskutecznych spotkań między stronami. Tuż przed końcem 2021 roku firma wycofała się z inwestycji w Złotoryi.

Sprawy w Bukowicach potoczyły się znacznie szybciej. Teren należący do Parku Przemysłowego Bukowice przygotowano pod „ciężką” chemię.

Przeczytaj też: Trudny rok przed producentami baterii. Ceny surowców poszły ostro w górę

Zakłady powiązane z branżą bateryjną umiejscowione w Polsce zaczynają mieć coraz większe znaczenie gospodarcze dla kraju. W 2021 roku ponad 2 proc. całego eksportu pochodziło właśnie z produkcji baterii. Branża bateryjna i ładowarkowa są postrzegane jako obszary, w których będą mogli znaleźć pracę ludzie związani do tej pory z produkcją samochodów spalinowych. Raport Boston Consulting Group i Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych opublikowany jesienią 2021 roku pokazuje, że redukcje w zatrudnieniu, jakie pociągnie za sobą przejście na napędy elektryczne, będą wymagały szerokiego wsparcia instytucji rządowych i organizacji branżowych.

Do najważniejszych inwestycji z obszaru elektromobilności prowadzonych w Polsce można zaliczyć rozbudowę fabryki baterii LG Energy Solutions, rozbudowę fabryki separatorów SK Innovations w Dąbrowie Górniczej, budowę fabryki folii miedzianych SK Nexilis w Stalowej Woli, zakładu produkcji przekaźników wstępnego ładowania KET Poland w Zabrzu, rozbudowę fabryki zestawów baterii Northvolt w Gdańsku, budowę fabryki elektrolitów Capchem w Śremie, zakładu recyklingu baterii Elemental Strategic Metals w Zawierciu, a także budowę fabryki soli litowych Enchem Poland w Kobierzycach.

Pytanie co się stanie z zakłdem, w który polski rząd zainwestował 40 mln. Chodzi o fabrykę katod budowaną pod Koninem. Brytyjski koncern Johnson Matthey pozbył się całego biznesu bateryjnego, w tym polskiego oddziału.

Zdjęcie: mat. prasowe PAIH

KATEGORIA
EKOLOGIA
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies