Partnerzy wspierający
KGHM Orlen Tauron
Ruszasz na ferie samochodem elektrycznym? Zapłacisz mniej za ładowanie, ale nie na wszystkich stacjach

Część operatorów sieci ładowania obniża ceny, powołując się na tarczę antyinflacyjną. Jednak nie wszyscy decydują się na ten krok

Od 1 lutego działa tzw. tarcza antyinflacyjna, czyli zbiór przepisów mających obniżać ceny i przeciwdziałać inflacji. Tarcza obejmuje m.in. obniżkę podatku VAT na energię elektryczną z 23 na 5 proc. W ślad za tym ceny za ładowanie samochodów elektrycznych na swoich stacjach obniżyli najwięksi operatorzy, GreenWay Polska i Orlen. Dołączył do nich Ekoen. Ani Lotos, ani Tauron nie zdecydowały się na ten ruch.

Dlaczego? Tauron twierdzi, że tarcza antyinflacyjna obniżająca stawkę VAT nie ma zastosowania w firmie, która świadczy usługi ładowania i działa w oparciu o ustawę o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Przypomnę, że dzięki tej ustawie operatorzy nie muszą występować o koncesję na obrót energią, korzystają też ze specjalnej „niebieskiej taryfy”.

Przeczytaj też: Włocławek rezygnuje z zakupu autobusów wodorowych. Są za drogie

Czy zatem Orlen, GreenWay i Ekoen sprzedają towar, a nie usługę? Ten bałagan prawny nie powinien interesować klientów. Regulacje dotyczące elektromobilności wprowadzane były w 2018 roku ustawą tworzoną w Polsce od zera. Tarcza antyinflacyjna powinna być dokumentem, który nie pozostawia miejsca na interpretacje, a w jasny sposób reguluje kwestie związane z VAT. Zdaniem prawników, z którymi rozmawiałam, obniżka cen ładowania mogłaby obejmować tylko prąd, a nie cenę całej usługi.

Ile zaoszczędzą na nowych stawkach ładujący e-auta i jak długo będą obowiązywać niższe ceny?

Przeczytaj też: Rekordowe podzyżki cen prądu i gazu

Niższe stawki za ładowanie zapłacimy przez pół roku, czyli do końca lipca 2022 roku. Czy obniżki rzędu 30-35 gr/kWh będą zauważalne dla ładujących?

Na stacjach GreenWay za pobranie 50 kWh energii w stacji o mocy do 70 kW dotychczas płaciliśmy (bez abonamentu) 104,50 zł. Po zmianie będzie to 89,50 zł.

W sieci Orlen Charge za ładowanie na stacjach o mocy powyżej 50 kW przed uruchomieniem tarczy antyinflacyjnej płaciliśmy 119,50 zł za 50 kWh, a od 1 lutego do 31 lipca br. płacimy 102 zł.

W starym cenniku Ekoen za taką operację płaciliśmy 79,50 zł – teraz 68 zł.

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies