Transakcja warta 900 mln zł da Williamsowi szansę na szybszy rozwój. Nowemu właścicielowi chodzi o technologie pozwalające dostarczać „zieloną” stal
Fortescue Metals Group (FMG), australijska firma wydobywające rudy żelaza przejmie spółkę Williams Advanced Engineering (WAE) – dostawcę podzespołów dla Formuły 1 i baterii dla elektrycznych bolidów Formuły E. Dlaczego gigant przemysłu wydobywczego inwestuje 164 mln funtów (w przeliczeniu 900 mln zł) w nowoczesne technologie wykorzystywane w sporcie motorowym?
Chodzi o osiągnięcie neutralności klimatycznej. Założyciel Fortescue, miliarder Andrew Forrest, chce przekształcić swoją firmę wydobywczą w globalnego potentata na rynku zielonej energii. Zaawansowane technologie zeroemisyjne mają pomóc zrealizować firmie zobowiązania dotyczące ograniczenia emisji CO2. I chodzi nie tylko o technologie bateryjne i nowe napędy do ciężkich pojazdów.
Przeczytaj też: Wszystko co muszisz wiedzieć o pożarach w Australii
FMG do produkcji stali chce wykorzystywać wodór, zieloną energię, a transport wykorzystywany w działalności wydobywczej zamieniać na bezemisyjny. Baterie od Williamsa wesprą elektryfikację pociągów towarowych wożących rudy żelaza, sprzętu wydobywczego i 400-tonowych samochodów ciężarowych. WAE o bateriach wie wiele. Doświadczenie zdobywała w Formule E.
Williams Advanced Engineering ma za sobą jeden zamknięty kontrakt na dostawy baterii do pojazdów ścigających się w elektrycznym odpowiedniku Formuły 1, czyli Formule E. Baterie Williamsa były używane już w pierwszej generacji samochodów (Gen1) jeżdżących w pierwszych czterech sezonach serii (w latach 2014-2018). Brytyjska firma została ponownie wybrana przez serię do dostarczenia baterii do trzeciej generacji bolidów (Gen3), które rozpoczną starty w sezonie dziewiątym (2023 roku).
Przeczytaj też: Technologia z Australii pozowli wyłapywać CO2
Jednak Williams kojarzony jest przede wszystkim z Formułą 1. Swoją nazwę zawdzięcza Sir Frankowi Williamsowi, inżynierowi i kierowcy, który w 1977 dołączył ze swoim niezależnym zespołem do Formuły 1. W zespole Williamsa F1 jeździli m.in.: Ayrton Senna, Alain Prost, Nelson Piquet, Damon Hill czy Jenson Button.
Williams Advanced Engineering to spółka córka Williamsa założona w 2010 roku. Specjalizuje się w rozwiązaniach technicznych. Swoje doświadczenie zdobyte przy zwiększaniu wydajności pojazdów na tory firma miała okazję wykorzystywać także w mniej oczywistych obszarach. Pomogła m.in. globalnemu producentowi mydeł, firmie Unilever, zredukować zużycie energii w procesach produkcyjnych. WAE pomimo dobrych wyników finansowych poszukiwała inwestora, by móc rozwijać się w nowych obszarach.
FMG powstała w 2003 roku. Jest czwartym największym dostawcą rud żelaza. Swoją siedzibę ma w Perth w Australii. Po podpisaniu umowy opiewającej na 160 mln funtów (870 mln zł) stała się właścicielem dywizji technologicznej Williamsa. Firma związana z motosportem pozostanie w Wantage, w hrabstwie Oxfordshire.
Zdjęcie: mat. prasowe Williams Advanced Engineering