Produkcja baterii do samochodów elektrycznych w fabryce Northvolt Ett w Szwecji ruszyła
W nocy z 28 na 29 grudnia br. miało miejsce przełomowe wydarzenie – z linii montażowej w fabryce Northvolt w szwedzkim Skellefteå zjechało pierwsze ogniwo (pryzmatyczne). To także pierwsze w historii ogniwo, które w całości zostało zaprojektowane i wykonane w Europie.
Przeczytaj też: Możliwy wzrost cen baterii do samochodów elektrycznych
Budowa fabryki Northvolt nadal trwa. W projekt zaangażowane są m.in. BMW, Scania i Volkswagen. To jedna z największych inwestycji bateryjnych w Europie. Zdolność produkcyjna zakładu ma osiągnąć do 60 GWh rocznie. Pierwsze dostawy ogniw do pojazdów elektrycznych zapowiedziano na 2022 rok. Northvolt ma już kontrakty z BMW, Volkswagenem, Scanią Volvo Cars i Polestarem.
W Northvolt Ett będą produkowane ogniwa pryzmatyczne, z których następnie tworzy się akumulatory trakcyjne – po dodaniu elektronicznych zabezpieczeń oraz systemów zarządzania energią (BMS). Na rynku oferowane są ogniwa bateryjne kilku typów: cylindyczne (podobne do baterii paluszków; z takich powstają akumulatory trakcyjne dla Tesli), pryzmatyczne (płaskie, niewielkie arkusze, ciasno ułożone w kasetce; wykorzystują je BMW i Volkswagen) i kieszonkowe – „pouch” (wyglądające jak niewielka lekko wypełniona koperta; stosuje je GM).
Northvolt ma oddział w Gdańsku, w którym produkowane będą zestawy baterii na potrzeby produkcji stacjonarnych magazynów energii. Trwa już budowa dużego zakładu.
Zdjęcie: mat. prasowe Northvolt