Zaplanowano, że pierwsi mieszkańcy Trójmiasta wsiądą na nowe miejskie rowery już za osiem miesięcy
Citi Bike Global, hiszpańska spółka, wygrała przetarg na obsługę systemu rowerowego Mevo 2.0. dla Obszaru Metropolitalnego Gdańsk – Gdynia – Sopot (OMGGS). O wyborze oferty poinformowano 24 grudnia br. CitiBike Global będzie operatorem systemu rowerowego przez najbliższych sześć lat. Kontrakt z OMGGS opiewa na blisko 160 mln zł.
Dla mieszkańców Trójmiasta i okolic to bardzo dobra wiadomość. Po nieudanej współpracy z Nextbike Polska (więcej na ten temat przeczytasz w tym artykule „Nextbike składa wniosek o upadłość dla operatora sieci Mevo”) nic nie wskazywało na to, że patową sytuację da się szybko rozwiązać. Urzędnicy zapowiedzieli, że będą dążyć do wybrania nowego oferenta do końca 2021 roku i słowa dotrzymali.
Przeczytaj też: Młody startup Tier kupuje rowerowego giganta Nextbike
Nowy operator dostarczy rowery ze wspomaganiem elektrycznym czwartej generacji, czyli takie które nie potrzebują specjalnych stacji dokujących oraz są stale połączone z siecią. Rowery będą miały zabezpieczenia, które pozwalają na przypięcie jednośladu w standardowym stojaku lub zablokowanie go elektrozamkiem w wyznaczonym obszarze. Zasięg wspomaganych elektrycznie rowerów to ok. 100 km na jednym ładowaniu. Zastosowanie aluminium w konstrukcji ma spowodować, że rowery będą lekkie, a przed kradzieżą i zniszczeniem będą zabezpieczone specjalnymi alarmami, akcelerometrami oraz systemem GPS. Każdy będzie miał zamontowany 10-litrowy koszyk.
Przeczytaj też: Jak tworzyć rowerowe miasta? Można wzorować się na Holandii
Do przetargu na obsługę Mevo 2.0. stanęły tylko dwie firmy – wspomniany Citi Bike Global z ofertą na 159 mln zł oraz konsorcjum polsko-czeskie złożone z firm BikeU i Freebike, które wyceniło obsługę na 365 mln zł.
Hiszpański operator działa już w Barcelonie, Helsinkach, Paryżu i Sztokholmie. System Mevo 2.0. ma obsługiwać prawie pięćdziesięcioosobowy zespół w Polsce.
Mevo, zgodnie z pierwotnymi założeniami roweru metropolitalnego, miało być systemem mieszanym złożonym z tysiąca rowerów tradycyjnych i 3099 rowerów ze wspomaganiem elektrycznym. Mevo 2.0. będzie częściowo bazować na powstałych już stacjach ładowania i rowerach posiadanych przez OMGGS. W porównaniu z pierwotną koncepcją zwiększy się liczba stacji ładowania o blisko 60, by ostatecznie osiągnąć 717 stacji. System roweru metropolitalnego będzie dostępny m.in. w Kartuzach, Pruszczu Gdańskim, Sierakowicach, Władysławowie i Żukowie.