Za Oceanem trwa walka o to, kto będzie wiodącym producentem elektrycznych dostawczaków, których firmy przewozowe potrzebują setki tysiące sztuk
GM, amerykański producent samochodów, dostarczył właśnie pierwszych pięć zupełnie nowych pojazdów wyprodukowanych specjalnie dla FedEx. Amerykański oddział przesyłkowego giganta otrzymał samochody BrightDrop EV600. Niebawem flota urośnie do 500 elektrycznych pojazdów. Tym samym spółka córka GM, czyli BrightDrop, wyprzedziła konkurentów. Zapowiedzi wprowadzenia do flot aut na prąd „szytych na miarę” mają za sobą Amazon, DHL, UPC i inni globalni operatorzy.
Dostawczak GM zadebiutował w styczniu br. podczas targów elektroniki użytkowej CES w Las Vegas. Pojazd przygotowany jest z myślą o pracy kurierek i kurierów. Ma szeroką, oszklona kabinę, dużą przestrzeń bagażową, wysokość pozwalającą swobodnie stać osobie wyjmującej paczki oraz inteligentny system załadunku dzięki specjalnym wózkom. Samochód wyposażono w nowoczesne systemy bezpieczeństwa wspierające kierowcę: asystenta pasa ruchu, system awaryjnego hamowania, czujnik ruchu w przedziale transportowym, system monitorowania martwego pola. Prowadzący auto ma do dyspozycji ponad trzynastocalowy ekran umieszczony w centralnym punkcie deski rozdzielczej.
Przeczytaj też: Polska podpisała deklarację, która ma przyspieszyć eliminację samochodów spalinowych z rynku
Auto ma baterię pozwalającą na przejechanie około 400 km. Przy ładowaniu 120 kW w godzinę można uzupełnienić energię wystarczającą do przejechania prawie 300 km. Producent daje gwarancję na baterię na 160 tys. km (100 tys. mil) lub 8 lat. Samochód zbudowano na stworzonej prze GM platformie Ultium.
To kolejny pojazd koncernu, w którym wykorzystano tę platformę. Elastyczne rozwiązanie daje możliwość zastosowania baterii o pojemności od 50 kWh do 200 kWh, w zależności od typu pojazdu. GM rozpoczął już dostawy GMC Hummer EV Edition 1 Pickup, który również jest zbudowany na tej platformie. Producent zapowiada, że do 2025 roku przygotuje aż 30 premier pojazdów elektrycznych. W kolejce do rozpoczęcia wielkoskalowej produkcji już czeka Cadillac Lyriq. Ma wejść na rynek w pierwszej połowie 2022 r. W styczniu przyszłego roku GM zaprezentuje model Chevrolet Silverado EV.
Przeczytaj też: Kanada zakaże sprzedaży samochodów spalinowych. Co z zasięgiem elektryków zimą?
BrightDrop, założona w 2021 w Detroit spółka córka GM, będzie produkować personalizowane samochody dostawcze. Pierwsze dwa kontrakty to: realizowane już zamówienie dla FedEx – 500 sztuk EV600; W kolejce czeka Merchants Fleet z zamówieniem 12,6 tys. furgonetek EV600 i 5,4 tys EV410s (mniejszego samochodu dostawczego). Wprowadzenie w pełni elektrycznych pojazdów BrightDrop do floty FedEx jest elementem strategii firmy dostawczej, która do 2040 r. ma doprowadzić do osiągnięcia neutralności klimatycznej.
Przeczytaj też: Rower towarowy z powodzeniem może zastąpić w mieście furgonetkę
Za Oceanem trwa walka o to, kto będzie wiodącym producentem elektrycznych dostawczaków, których firmy przewozowe potrzebują setki tysiące sztuk. 16 grudnia br., na dzień dzień przed dostawą EV600 do FedEx, Rivian (niezależny amerykański producent samochodów) i Amazon (globalna firma sprzedająca i dostarczająca towary) ogłosiły, że jeszcze w tym roku Rivian sprzeda pierwsze egzemplarze EDV 700 Amazonowi. Z kolei UPS, kolejna firma kurierska, zamówiła 10 tys. pojazdów od działajacego w Wielkiej Brytanii startupu Arrival. Dostawy będą realizowane w transzach do 2024 roku. Pierwsze auta ruszą w trasę pod koniec 2022 roku. Także Ford zapowiedział dostawy pierwszych seryjnych elektrycznych Transitów (w wersji spalinowej to najlepiej sprzedający się na świecie VAN).
Nowy rynek dostrzeżono swego czasu także w Polsce. Niestety, rządowe nadzieje pokładane w Ursusie, który miał produkować elektryczne dostawczaki na polski rynek ostatecznie upadły wraz ze spółką. Więcej przeczytasz o tym w tekście „Mateusz Morawiecki postawił na złego konia”.