Lightyear to europejski startup, który przygotował wyjątkowo efektywny samochód elektryczny z dachem solarnym. Ma już zamówienia na 2024 rok
Obecna w Polsce globalna firma leasingowa LeasePlan złożyła zamówienie na 5 tys. samochodów elektrycznych Lightyear Two. To budżetowe auto, które nie weszło jeszcze do produkcji. Z punktu widzenia startupu, jakim jest Lightyear, tak duży kontrakt to krok milowy.
Jak to możliwe, że obecna na 29 rynkach istytucja finansowa zamawia pojazdy od rozwijającego się dopiero producenta? Lightyear dał się już poznać jako poważny partner, który zaprezentował prototyp cywilnego samochodu solarnego o imponującym zasięgu. Pierwsze egzemplarze modelu One w ciągu kilkunastu miesięcy trafią do zamawiających, którzy złożyli depozyt w wysokości 150 tys. euro (ok. 700 tys. zł) . Lightyear One ma kosztować ok. 700 tys. zł i jest luksusową limuzyną.
Przeczytaj też: Zmiany w radzie nadzorczej ElectroMobility Poland, oni będą kontrolować produkcję Izery
LeasePlan zobowiązał się włączyć samochody Lightyear do swojej oferty na europejskim rynku już w 2018 roku. Pierwsze modele wyprodukowane przez startup trafią do oferty instytucji finansowej w latach 2024-2025. Lightyear Two ma być dostępny w atrakcyjnej subskrypcji. Jego cena ma się zaczynać od 30 tys. euro (ok. 140 tys. zł). Budżetowy model ma nie ustępować efektywnością modelowi premium. Wszystko za sprawą zainstalowania wysokosprawnych paneli słonecznych na dachu, masce i pokrywie bagażnika pojazdu. W komunikacie nie ma jeszcze o informacji o planowanym zasięgu modelu Two.
Przeczytaj też: Lexus marką elektryczną?
Wcześniej w grudniu br. Lightyear otrzymał od RVO (Niderlandzkiej Agencji Rozwoju Przemysłu) kredyt innowacyjny w wysokości 3,8 miliona euro na rozwój technologii ogniw słonecznych. Rozwija też technologie superkondensatorów.
Startup powstał we wrześniu 2016 roku w Holandii. Trzonem zespołu są osoby współpracujące wcześniej ze sobą w ramach solar team, biorącego udział w międzynarodowych zawodach dla pojazdów solarnych.
Lightyear to kolejny przykład młodej firmy, która w ciągu kilku lat była w stanie przygotować pojazd i uzyskać finansowanie na zorganizowanie produkcji. Na rynek wszedł właśnie założony w 2016 roku Vinfast, niebawem pojawi się dystrybuowana w całej Europie turecka marka Togg z elektrycznym SUVem. Wszystkie one są równolatkami polskiej spółki EelectroMobility Poland, która swój debiut rynkowy zapowiedziała na 2024 rok.