Partnerzy wspierający
KGHM Orlen Tauron
Mięsne lobby wprowadza Cię w błąd. Uważaj na reklamy

Koncerny mięsne posługują się bardzo dobrze przemyślaną manipulacyjną strategią, po to by budować swój pozytywny wizerunek

Branża mięsna w swoich kampaniach reklamowych świadomie manipuluje faktami, by pokazać się z jak najlepszej strony – wynika z analizy reklam mięsa i jego produktów na sześciu rynkach w Europie. Przygotowane przez Greenpeace zestawienie wskazuje, że w każdym z wziętych pod uwagę krajów dochodziło do nieprawidłowości. Autorzy raportu „Przereklamowane mięso. Prawda o reklamach mięsa” wprost mówią, że część działań to zwykły greenwashing.

Branża mięsna i mleczarska odpowiadają za ogromną ilość światowych emisji CO2 oraz metanu. Przemysłową hodowlę zwierząt trudno nazwać ekologiczną, a mimo to nie ustają próby budowania jej „zielonego” wizerunku. Autorzy raportu wskazują na „7 mitów” celowo wykorzystywanych w reklamach, by zagrać na najczulszych strunach odbiorców i konsumentów. Co ciekawe, chwyty marketingowe wykorzystywane są niezależnie od rynku, a przyjrzano się kampaniom z różniących się od siebie krajów: Polski, Hiszpanii, Francji, Danii, Niemiec i Szwajcarii.

Przeczytaj też: Dieta Europejczyków się zmienia. Jemy mniej mięsa

Na jakie mity powołują się koncerny promując swoje produkty?

  • Mit 1: „Mięso jest częścią rozwiązania problemu kryzysu klimatycznego, a nie jedną z jego przyczyn”
  • Mit 2: „Mięso jest dla ciebie dobre”
  • Mit 3: „Jedzenie (czerwonego) mięsa czyni cię mężczyzną”
  • Mit 4: „Dobre kobiety przygotowują i podają mięso swojej rodzinie”
  • Mit 5: „Jedzenie mięsa to akt patriotyczny”
  • Mit 6: „Jedzenie mięsa zbliża ludzi”
  • Mit 7: „Jedzenie mięsa to wolność, wybór i indywidualność”

Dodatkowo Greenpeace zwraca uwagę na bardzo niepokojący trend kierowania reklam i tworzenia opakowań mających zachęcić do konsumowania mięsa przez dzieci. – Jakość jedzenia, które serwujemy najmłodszym i młodzieży, jest ważna dla ich zdrowia i rozwoju. Jak wskazuje wiele badań, w tym rekomendacje Światowej Organizacji Zdrowia, przetworzone produkty mięsne przyczyniają się do rozwoju nowotworów. Od najmłodszych lat powinniśmy uczyć dzieci unikać takich produktów. Tymczasem wiele reklam produktów wysokoprzetworzonych, w tym produktów mięsnych, takich jak parówki, kabanosy, wędliny jest skierowana do najmłodszej grupy konsumentów i wykorzystuje np. ich zainteresowania postaciami z bajek, aby sprzedać swój produkt. Warto pamiętać, że dzieci nie są świadome zagrożeń, nie myślą krytycznie. Jako dorośli jesteśmy odpowiedzialni za to, jakie produkty będą wybierały nasze dzieci i jaki będzie miało to wpływ na ich rozwój i zdrowie w przyszłości – mówi Magdalena Jutrzenka, lekarka.

Ogromne ilości spożywanego przez Europejczyków mięsa nie pozostają bez znaczenia dla ich zdrowia. Powszechnie wiadomo, że mięso nie jest produktem koniecznie obecnym w codziennej diecie. Badania naukowców pokazały już wielokrotnie, że dieta bogata w produkty roślinne powinna stać się zdrową normą, a mięso może się pojawiać na naszych talerzach sporadycznie.

– Istnieje związek pomiędzy nadmiernym spożyciem czerwonego oraz przetworzonego mięsa a występowaniem chorób przewlekłych (m.in. choroba niedokrwienna serca, niewydolność serca, udary mózgu, nowotwory, cukrzyca typu 2) oraz nowotworów jelita grubego, trzustki i prostaty. Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego PZH – Państwowy Instytut Badawczy zaleca, aby ograniczać mięso i przetwory mięsne i jednocześnie zwiększyć ilość nasion roślin strączkowych jako dobre źródło białka – dodaje Iwona Kibil, dietetyczka.

Przeczytaj też: Przetestowaliśmy wegańskie klopsiki Hortex. Jaki werdykt?

Jeżeli rynek posługuje się szkodliwą narracją, sugerując opakowaniami i reklamami, że sprzedaje zdrowe i etyczne produkty, to zdaniem twórców raportu należy takich praktyk zakazać, podobnie jak w przypadku wyrobów tytoniowych czy słodyczy. Greenpeace przygotowało list-wezwanie do działania do Rzecznika Praw Dziecka, ministra rolnictwa, ministra zdrowia. Organizacja chce, aby stworzono mechanizm chroniący dzieci przed nachalną reklamą przetworzonego mięsa. Postuluje także wycofanie się z przeznaczania publicznych pieniędzy na kampanie promujące produkty mięsne i mleczne, zakazu reklamy mięsa i produktów zwierzęcych w przestrzeni publicznej oraz w publikacjach takich jak podręczniki szkolne, a także skutecznej prawnej ochrony konsumentów, którzy są narażeni na manipulację ze strony koncernów mięsnych.

Rozwinięcie poszczególnych mitów, wraz z przykładami z kampanii reklamowych znajdziesz w raporcie Przereklamowane mięso. Prawda o reklamach mięsa.

O alternatywie dla mięsa z hodowli, czyli mięsie komórkowym dowiesz się więcej z naszego Green Podcastu.

Zdjęcie: Jordan Rowland on Unsplash

KATEGORIA
STYL ŻYCIA
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ
TAGI: MIĘSO

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies