Lider rynku autobusowego stawia duży hub ładowarek, na którym testować będzie najnowsze rozwiązania dla autobusów. Park ma szansę stać się wizytówką firmy i najnowocześniejszym obiektem w naszej części Europy
Bolechowski Solaris już w 2022 roku będzie mógł testować elektryczne autobusy w swojej inwestycji Charging Park. Teren pod hub ładowania zajmie około pół hektara. Będzie tam zadaszona część z kilkoma stanowiskami dla pojazdów, pantografy, pomieszczenia techniczne oraz wyspy z urządzeniami do ładowania przy użyciu kabla. Na dachu zamontowane będą panele fotowoltaiczne.
Przeczytaj też: Ekoenergetyka stawia na huby mobilności
Charging Park będzie pełnił funkcję laboratorium. Stanie się też areną dla premier i prezentacji nowych produktów. Urządzenia, które znajdą się w hubie, będą miały moc od 150 kW do 600 kW. Dostarczą je różni producenci. Na miejscu można też będzie testować trolejbusy, które dziś mają zestawy baterii by móc pokonywać niewielkie odcinki bez podłączenia do trakcji.
Nowe urządzenia będą pozwalały na dwukierunkową komunikację, czyli Vehicle-to-Grid (V2G). Pojazdy będą ładowane i rozładowywane, w zależności od potrzeb. Tym samym inwestycja będzie pierwszym w Polsce parkiem z dwukierunkowymi urządzeniami dla autobusów oraz jednym z pierwszych tak innowacyjnych w całej Europie. Dzięki V2G możliwe będzie rozładowywanie autobusów w celach testowych oraz wykorzystywanie pojazdów jako mobilnych magazynów energii.
Na miejscu dostępne będą też ładowarki z podnoszonym i odwróconym pantografem, stacje ze wszystkimi rodzajami wtyczek, a centralny system zarządzania pozwoli monitorować i zdalnie sterować pracą całego Charging Parku.
Przeczytaj też: Solaris publikuje pierwszy raport zrównoważonego rozwoju
Solaris to europejski lider produkcji autobusów elektrycznych. Pionierskie projekty w tej dziedzinie prowadzi od ponad 15 lat. – Diesel umarł. Niech żyje elektryczność! – te słowa wypowiedział w 2006 roku założyciel firmy Solaris, Krzysztof Olszewski podczas premiery bateryjnego autobusu.
Jak pokazują najnowsze deklaracje i inicjatywy związane z koniecznością ograniczenia emisji gazów cieplarnianych z transportu, miał rację. Nowoczesne autobusy powstają w Bolechowie od 1996 roku. Dziś spółka jest częścią hiszpańskiej grupy CAF Group. W swojej ofercie ma autobusy spalinowe, hybrydowe, bateryjne i wodorowe oraz trolejbusy.