Partnerzy wspierający
KGHM Orlen Tauron
Northvolt wyprodukował pierwsze zielone ogniwo do baterii. 100 proc. materiałów pochodzi z recyklingu

W ramach programu Revolt koncern dąży do wykorzystania surowców z recyklingu. Tak powstające baterie zachowują wszystkie swoje właściwości

Szwedzki Northvolt inwestuje nie tylko w budowę fabryki baterii do samochodów elektrycznych oraz magazynów energii w Skellefteå w Szwecji, ale także w zakład recyklingu baterii. Odzyskane surowce zostaną użyte w nowych ogniwach. Pierwsze udane próby koncern ma już za sobą.

Zakład recyklingu będzie przerabiał 125 tys. ton surowców rocznie. Ogniwo akumulatorowe wyprodukowane z przetworzonego niklu, manganu i kobaltu pochodzące z odzyskanych pierwiastków to przełom.

Przeczytaj też: "Mój elektryk" także dla firm. Co warto wiedzieć o programie?

– Pokazaliśmy, że istnieje zrównoważona, lepsza dla środowiska alternatywa niż konwencjonalne wydobycie surowców do produkcji baterii. Dzięki recylingowi można odzyskać do 95 proc. metali użytych w akumulatorze, o poziomie czystości porównywalnym ze świeżym materiałem. To, czego teraz potrzebujemy, to zwiększenie możliwości recyklingu w oczekiwaniu na wzrost liczby akumulatorów wymagających przetworzenia – mówi Emma Nehrenheim, dyrektor ds. środowiska w Northvolt i szefowa Revolt.

Northvolt zamierza produkować ogniwa z 50-proc. udziałem materiałów z recyklingu. Ma to nastąpić do 2030 roku. Obecnie sprzedaje się zbyt mało pojazdów elektrycznych, by odzysk surowców z ich baterii się opłacał. Auta wycofywane z użytku, np. na skutek wypadków, będą więc czekać na uruchamianie zakładów recyklingu.

Przeczytaj też: Efektem ubocznym COP26 będzie greenwashing?

Spółka Northvolt została założona w 2016 roku. Jej największy zakład powstaje w północnej części Szwecji nad zatoką Botnicką. W Gdańsku zaś ulokowana jest fabryka pakietów bateryjnych. Więcej na jej temat przeczytasz tutaj. Jednym z głównych odbiorców baterii Northvolt jest BMW. Spółka zabezpieczyła już kontrakty na dostawę baterii o wartości blisko 30 mld dolarów. Ogniwa trafią do Volvo, Scania, Volswagena i innych producentów samochodów. Niebawem wszystkie trafiające na europejski rynek baterie będą musiałby powstawać z myślą o powtórym wykorzystaniu pierwiastków.

Zdjęcie: mat. prasowe Northvolt

KATEGORIA
LESS WASTE
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies