Partnerzy wspierający
KGHM Orlen Tauron
Niedaleko Poznania powstanie fabryka elektrolitów do baterii. Zaopatrywać będzie m.in. Teslę

Elektrolity chińskiego producenta Capchem z fabryki w Śremie trafią do największych producentów baterii i samochodów

Inwestycja Capchem w Śremie to kolejny krok w budowaniu naszej przewagi konkurencyjnej na rynku baterii. Firma pojawiła się w Polsce na zaproszenie rządu i zdecydowała się zainwestować w fabrykę jednego z kluczowych w produkcji elementów. 18 października br. wmurowano kamień węgielny w nowym zakładzie. Powstanie na bazie dawnej fabryki BASF, firmy z branży chemicznej, partnera biznesowego Capchem. Budowa pochłonie 50 mln euro. Produkcja elektrolitu ruszy w 2022 roku. To drugie podejście do uruchomienia zakładu w Polsce. Pierwsza lokalizacja budziła obawy mieszkańców.

Przeczytaj też: Polska jest niekwestionowanym liderem na rynku baterii

Chińska firma od ponad 25 lat specjalizuje się w produkcji elektrolitu do baterii litowo-jonowych (Li-ion) Dostarczała komponent producentom elektroniki osobistej, wyrobów medycznych, a teraz także baterii trakcyjnych montowanych w samochodach elektrycznych. W śremskim zakładzie Capchem planuje rocznie produkować 40 tys. ton elektrolitu, w pięciu działających już w Chinach podobnych zakładach rocznie powstaje 170 tys. ton komponentu. Dlaczego elektrolit jest tak istotnym elementem baterii Li-ion? To dzięki niemu przewodzony jest prąd.

Przeczytaj też: 5 minut ładowania i w drogę. To nowy samochód wnuka Ferdynanda Porsche

Fabryka w Śremie będzie funkcjonować w ramach Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej Invest-Park. WSSE przyciągnęła już zakłady Daimlera i Toyoty oraz Umicore (belgijski producent katod do baterii litowo-jonowych), Mitsu High-Tec (japoński producent podzespołów do silników hybrydowych) i LS EV (koreański producent podzespołów do baterii litowo-jonowych). Na początek w fabryce pracować będzie ok. 60 osób. Odbiorcami śremskiego elektrolitu będą m.in. LG Energy Solution (największy w Europie producent baterii litowo-jonowych), szwedzki Northvolt (producent baterii do samochodów elektrycznych i magazynów energii) i amerykański niezależny producent samochodów z wtyczką, czyli Tesla.

Przeczytaj też: Koreański gigant zainwestuje miliard dolarów w Polsce

Firma Capchem zanim ruszyła z budową zaprzyjaźniła się ze śremską społecznością. Sponsoruje lokalny klub sportowy, zbudowała plac zabaw, wspiera Ochotniczą Straż Pożarną. Ten element przygotowania inwestycji wydaje się wyjątkowo istotny. Pierwotnie fabryka elektrolitu miała powstać w Godzikowicach. Lokalni mieszkań rozpoczęli jednak protesty w obawie o swoje zdrowie i możliwość skażenia środowiska. Firma próbowała podjąć dialog, przekazywała dokumentację dotyczącą oddziaływania na środowisko, technologii stosowanych w czasie produkcj i zabezpieczeń. Ostatecznie aktywiści osiągnęli cel i zniechęcili Capchem do budowy zakładu w okolicy Oławy.

Na terenie Polski zlokalizowanych jest już szereg ważnych z perspektywy rynku baterii inwestycji. Niebawem ruszy także budowa zakładów recyklingu baterii trakcyjnych, a władze w Brukseli przygotowują odpowiednie regulacje ułatwiające wykorzystanie pierwiastków używanych do produkcji baterii w pętli obiegu zamknietego.

Fot. Capchem

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies