W Europie w sierpniu 2021 roku samochody elektryczne sprzedawały się lepiej niż diesle. Jakie auta kupowano najchętniej?
To pierwszy taki miesiąc w historii. Auta z silnikami wysokoprężnymi sprzedawały się w sierpniu br. na Starym Kontynencie gorzej niż „elektryki”. Skąd taka zmiana? – To subsydia i zachęty odegrały znaczącą rolę w zwiększeniu popytu, zaobserwowaliśmy fundamentalną zmianę nawyków zakupowych, ponieważ na rynku pojawiły się bardziej atrakcyjne i przystępne modele, a konsumenci zdali sobie sprawę z korzyści związanych z użytkowaniem pojazdów elektrycznych – tłumaczy Felipe Munoz, globalny analityk w Jato Dynamics, firmy dostarczającej dane do analizy trendów rynkowych. Dodaje, że od początku roku w Europie sprzedano już ponad 1,3 mln aut z wtyczką.
Przeczytaj też: Uwaga na fake news na temat końca sprzedaży aut spalinowych w Norwegii
W samym sierpniu br. łącznie sprzedano ponad 150 tys. samochodów elektrycznych i hybryd plug-in, to wzrost o 61 proc. w stosunku do analogicznego miesiąca w zeszłym roku. Natomiast warto zauważyć, że sprzedaż nowych aut wciąż w Europie spada. Wynika to przede wszystkim z problemów z dostawami mikrochipów i wstrzymywaniem przez fabryki produkcji. Kilkanaście miesięcy temu, kiedy branża stała przed widmem zapaści spowodowej pandemią, nikt nie myślał, że w fabrykach stosunkowo szybko da się opanować sytuację związaną z zakażeniami, za to produkcję niemal wszystkich koncernów zatrzyma problem braku na rynku wystarczającej liczby mikrochipów. Na nich opiera się cała elektronika w samochodach, od systemów bezpieczeństwa po audio.
Przeczytaj też: Światowy Dzień Pojazdów Elektrycznych: Norwegia z nowym rekordem
Do najchętniej kupowanych aut elektrycznych w sierpniu w Europie należały: Volkswagen ID.3, Tesla Model 3, Volkswagen ID.4., Renault Zoe, Ford Mustang Mach-e, Kia eNiro, Skoda Enyaq iV, Tesla Model Y, Volkswagen e-up! i Fiat e500.
Nikt chyba nie ma już złudzeń – w ciągu roku jednoznacznie wskazano kierunek rozwoju światowej motoryzacji. Klienci coraz częściej wybierają auta elektryczne i to na te pojazdy stawiają firmy. Dla przypomnienia: producenci samochodów dostawczych zawarli porozumienie dotyczące przyspieszenia wygaszania produkcji silników spalinowych, Komisja Europejska zaproponowała pakiet regulacyjny Fit for 55, w którym wskazano graniczną datę sprzedaży aut spalinowych w UE. Zmieniono status prawny przepisów wprowadzających cele redukcji emisji z transportu. Dyrektywę zastąpiono rozporządzeniem, które wchodzi w życie we wszystkich krajach wspólnoty. Największe koncerny przyspieszyły cele redukcyjne deklarując, że rezygnują z rozwijania silników spalinowych.
W Polsce we wrześniu, z kolei, sprzedaż hybryd plug-in nieznacznie przewyższała zainteresowanie autami w 100 proc. elektrycznymi. Działa już system dopłat do samochodów elektrycznych „Mój elektryk”. Na razie z refinansowania mogą skorzystać nabywcy prywatni. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zapowiedział, ze w ciągu najbliższych tygodni pojawi się też oferta dla firm.
Więcej o zmieniającym się rynku motoryzacyjnym dowiesz się z podcastu, którego gościem był Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.