Partnerzy wspierający
KGHM Orlen Tauron
Rosnące ceny prądu zaostrzą apetyt na zieloną energię. Szerokie perspektywy dla rynku PPA

Ceny prądu mogą wzrosnąć od przyszłego roku nawet o 40 proc. Firmy poradzą sobie z tym dzięki zakupom energii z OZE

Końcówka sierpnia i początek września br. przyniosły nowe cenowe rekordy na rynku uprawnień do emisji CO2. Przekroczona została cena 60 euro za tonę emisji. Dla porównania – jeszcze w marcu było to 40 euro/tonę CO2, a w maju 50 euro. Biorąc pod uwagę, jak dużą część energii Polska nadal czerpie z węgla, wzrost cen CO2 tworzy silną presję na wzrost ceny hurtowej energii w kraju.

Przeczytaj też: Była ambasador USA w Polsce doradzi przy atomowym projekcie Solorza

Bardzo realne jest, że stawki na rynku hurtowym energii przekroczą w 2022 r. 400 zł/MWh. To oznacza wzrost o nawet ponad 60 proc. w porównaniu z danymi za I kw. 2021 r. Dla wielu firm będzie to ogromnym obciążeniem.

Według prognoz firmy doradczej PwC wszystko wskazuje na to, iż do wysokiego poziomu cen energii elektrycznej w Polsce trzeba się po prostu przyzwyczaić. Nie tylko nie widać perspektyw, by do 2030 roku prąd w kraju mógł radykalnie stanieć, ale wręcz trzeba się przygotować na kolejne podwyżki. Eksperci PwC zaznaczają jednak w swojej analizie, że ze względu na to, że uprawnienia do emisji CO2 są instrumentem finansowym, ich ceny są nieprzewidywalne i mogą też wzrosnąć w stosunku do dzisiejszych, wysokich już stawek.

– W takim otoczeniu rynkowym, żeby utrzymywać konkurencyjność w biznesie, coraz ważniejsza będzie optymalizacja kosztów zakupu energii elektrycznej. Dlatego wraz ze wzrostem cen firmy będą interesowały się taniejącą energią z OZE. To tworzy dużą przestrzeń do rozwoju młodego jeszcze w Polsce rynku PPA – wyjaśnia Jan Biernacki, dyrektor w dziale doradztwa biznesowego dla sektora elektroenergetyki PwC. Dodaje, że równie ważnym czynnikiem, dla którego firmy będą coraz bardziej potrzebować dostępu do zielonej energii, są polityki klimatyczne przyjmowane na poziomie międzynarodowym i UE. – Rośnie presja, by prowadzić działalność biznesową zgodnie z Celami Zrównoważonego Rozwoju, czyli ESG – wyjaśnia Biernacki.

Odpowiedzią dla firm poszukujących dostępu do taniej, zielonej energii są cPPA – Corporate Power Purchase Agreements. Czym są te kontrakty? Korporacyjne PPA to rodzaj umów łączących inwestorów z rynku energetyki odnawialnej z odbiorcami zielonego prądu. Zyskują obie strony: dla graczy z branży OZE to szansa na nowe projekty, dla ich klientów to możliwość zabezpieczenia na wiele lat stabilnych i korzystnych cen energii.

– Globalny rynek cPPA bardzo dynamicznie się rozwija. W ostatnich latach w Europie rósł średniorocznie o 70 proc. Rekordowy był 2020 r., gdy odnotowano 2,5-krotny wzrost. Ponad połowa (dokładnie 54 proc.), nowych mocy OZE oddanych do eksploatacji w Europie w ub. r. miała zabezpieczone kontrakty cPPA – wyjaśnia Jan Biernacki.

W Polsce rynek ten jest na bardzo wczesnym etapie rozwoju. Przybywa jednak zarówno deweloperów OZE, jak i przedsiębiorstw poszukujących zielonej energii. Jak dotąd w kraju podpisano kilkanaście cPPA. O niektórych z nich pisaliśmy już w green-news.pl: Kompania Piwowarska, Ferrero, Orange czy Górażdże.

Przeczytaj też: OZE pokonały węgiel i gaz. Są głównym źródłem energii w UE

Najczęściej kontrakty te zakładają dostawy energii elektrycznej z farm wiatrowych na lądzie. Drugim wykorzystywanym źródłem jest fotowoltaika. cPPA podpisywane są najczęściej na 10-15 lat, choć z czasem widać tendencję do skracania okresu umowy. Jest to możliwe dzięki rosnącej efektywności OZE i spadkowi kosztów inwestycyjnych.

– Oczekujemy dynamicznego wzrostu zainteresowania cPPA w Polsce w nadchodzących miesiącach i kwartałach. Według naszych szacunków wolumen energii, jaki może zostać zakontraktowany w ramach tego typu umów, to 6,5 TWh rocznie – ocenia Jan Biernacki. Wartość ta została oszacowana na podstawie mocy projektów wiatrowych i słonecznych, które uzyskały warunki przyłączenia do sieci, ale nie zostały objęte kontraktami różnicowymi w ramach aukcji OZE.

W przyszłym tygodniu, 16 września odbędzie się seminarium poświęcone temu, jak wykorzystać PPA do obniżki kosztów zakupu energii w firmach. Można zarejestrować się na nie pod tym linkiem.

Foto: Jan Biernacki, PwC

KATEGORIA
ENERGIA
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies