Komisja Europejska podejmuje kolejny krok w kierunku budowy zrównoważonego rynku baterii
Nowe partnerstwo – Batt4EU, które zawiązano 23 czerwca br., wspierać będzie powstający właśnie europejski rynek produkcji baterii. Przystąpili do niego kluczowi gracze ze wszystkich branż związanych z rynkiem baterii w UE.
Przegrywająca z Chinami bateryjny wyścig Europa chce dzięki innowacjom zbudować przewagę konkurencyjną i skrócić łańcuch dostaw. Na partnerstwo Batt4EU przeznaczono 925 mln euro z unijnego programu Horyzont Europa (następca programu Horyzont 2020) o łącznym budżecie ok. 95,5 mld euro.
The #BATT4EU Partnership is covering all parts of the battery value chain and gathers key players from all the European battery sectors. Check our Members’ section if you want to know more! 👉https://t.co/qkDVavKO8O pic.twitter.com/JoVb401y8w
— BEPA_EU (@bepa_eu) June 23, 2021
Przeczytaj też: Baterie z samochodów nie będą trafiać na wysypiska
– Wysokosprawne i produkowane w zrównoważony sposób baterie są w centrum innowacyjnego, konkurencyjnego i odpornego na zawirowania łańcucha dostaw, który będzie wspierał rozwój całej gospodarki UE. Dzisiejsze wydarzenie to efekt pracy nad Europejskim Aliansem Bateryjnym i zobowiązań ze strony interesariuszy reprezentowanych przez Batteries European Partnership Association (BEPA). Uczulam wszystkie zainteresowane rozwojem europejskiego rynku bateryjnego strony, by pomogły razem stworzyć 2021 Battery Work Programme – powiedział Maroš Šefčovič, wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej i koordynator Europejskiego Aliansu Bateryjnego.
Przeczytaj też: Wszystkie baterie do e-aut powstające w UE mają nadawać się do recyklingu
Na liście instytucji, które tworzą BEPA nie brakuje przedstawicieli branży energetycznej, surowcowej, instytutów badawczych czy producentów samochodów. Z Polski na razie są w nim Sieć Badawcza Łukasiewicza i Politechnika Warszawska. Zastanawiające jest, że nie pojawił się na tej liście właściciel marki Izera, czyli ElectroMobility Poland (EMP). Do partnerstwa przystąpił za to TOGG – turecka firma produkująca samochody, której historia jest niewiele krótsza niż EMP.
W Polsce zlokalizowanych jest kilka istotnych inwestycji bateryjnych, m.in. gigafabryka LG Chem pod Wrocławiem, fabryka separatorów SK Innovations, fabryka zestawów baterii w Gdańsku. Niebawem mają też powstać wysoko wyspecjalizowane zakłady recyklingu.
Horyzont Europa będzie najbardziej ambitnym programem w zakresie badań naukowych i innowacji w historii UE, baterie mają w nim odgrywać ważną rolę.
Zdjęcie: Creative Commons license CC-BY-4.0© European Union 2019