Partnerzy wspierający
KGHM Orlen Tauron
925 mln euro na rozwój rynku baterii w Europie. Kto z Polski przystąpił do strategicznego partnerstwa?

Komisja Europejska podejmuje kolejny krok w kierunku budowy zrównoważonego rynku baterii

Nowe partnerstwo – Batt4EU, które zawiązano 23 czerwca br., wspierać będzie powstający właśnie europejski rynek produkcji baterii. Przystąpili do niego kluczowi gracze ze wszystkich branż związanych z rynkiem baterii w UE.

Przegrywająca z Chinami bateryjny wyścig Europa chce dzięki innowacjom zbudować przewagę konkurencyjną i skrócić łańcuch dostaw. Na partnerstwo Batt4EU przeznaczono 925 mln euro z unijnego programu Horyzont Europa (następca programu Horyzont 2020) o łącznym budżecie ok. 95,5 mld euro.

Przeczytaj też: Baterie z samochodów nie będą trafiać na wysypiska

– Wysokosprawne i produkowane w zrównoważony sposób baterie są w centrum innowacyjnego, konkurencyjnego i odpornego na zawirowania łańcucha dostaw, który będzie wspierał rozwój całej gospodarki UE. Dzisiejsze wydarzenie to efekt pracy nad Europejskim Aliansem Bateryjnym i zobowiązań ze strony interesariuszy reprezentowanych przez Batteries European Partnership Association (BEPA). Uczulam wszystkie zainteresowane rozwojem europejskiego rynku bateryjnego strony, by pomogły razem stworzyć 2021 Battery Work Programme – powiedział Maroš Šefčovič, wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej i koordynator Europejskiego Aliansu Bateryjnego.

Przeczytaj też: Wszystkie baterie do e-aut powstające w UE mają nadawać się do recyklingu

Na liście instytucji, które tworzą BEPA nie brakuje przedstawicieli branży energetycznej, surowcowej, instytutów badawczych czy producentów samochodów. Z Polski na razie są w nim Sieć Badawcza Łukasiewicza i Politechnika Warszawska. Zastanawiające jest, że nie pojawił się na tej liście właściciel marki Izera, czyli ElectroMobility Poland (EMP). Do partnerstwa przystąpił za to TOGG – turecka firma produkująca samochody, której historia jest niewiele krótsza niż EMP.

W Polsce zlokalizowanych jest kilka istotnych inwestycji bateryjnych, m.in. gigafabryka LG Chem pod Wrocławiem, fabryka separatorów SK Innovations, fabryka zestawów baterii w Gdańsku. Niebawem mają też powstać wysoko wyspecjalizowane zakłady recyklingu.

Horyzont Europa będzie najbardziej ambitnym programem w zakresie badań naukowych i innowacji w historii UE, baterie mają w nim odgrywać ważną rolę.

Zdjęcie: Creative Commons license CC-BY-4.0© European Union 2019

KATEGORIA
E-MOBILNOŚĆ
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies